وال استریت ژورنال: سه عضو خاندان سلطنتی سعودی بازداشت شدند

به گزارش «وال استریت ژورنال»، ماموران امنیتی که لباس سیاه به تن داشتند و چهره خود را هم پوشانده بودند، احمد بن عبدالعزیز، برادر و محمد بن نایف برادرزاده و ولیعهد پیشین پادشاه سعودی را بازداشت کردند. علاوه بر این دو تن، نیویورک تایمز از بازداشت نواف بن نایف، یکی دیگر از برادرزاده‌های پادشاه عربستان سعودی خبر داده است.

اتهام بازداشت شدگاه «خیانت به وطن» اعلام شده است.

بن‌نایف پیش از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود اما از سال ۲۰۱۷ پس از دستگیری و بازداشت گسترده اعضای خاندان سلطنتی در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

احمد بن عبدالعزیز، آخرین فرزند بازمانده ملک عبدالعزیز هم به مخالفت با پادشاه و ولیعهد سعودی شهره است. در سال ۲۰۱۸ یک ویدئو از او منتشر شد که در جمع گروهی از طرفدارانش از سیاست‌های عربستان سعودی در یمن انتقاد می‌کند. بن عبدالعزیز یکی از اعضای شورای بیعت بود که با ولیعهدی محمد بن سلمان مخالفت کرد.

شبکه خبری الجزیره هم از بازداشت حداقل دو تن از اعضای خانواده سلطنتی خبر داده و گزارش کرده است: این بازداشت‌ها می‌تواند از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی صورت گرفته باشد.

تحلیل‌گر این شبکه خبری، بازداشت‌ها را «بسیار مهم» خواند اما گفت که این ایده که با بازداشت این دو خواسته‌اند «کودتا» را مهار کنند، بسیار دور از ذهن است.

برخی رسانه‌های منطقه‌ای پیش‌تر علت بازداشت اعضای خانواده سلطنتی را «مهار کودتا» بیان کرده بودند. عربستان سعودی تا به حال این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۷ اسفند ۲۰۲۰