تداوم تظاهرات در عراق با وجود انتشار ویروس کرونا. تظاهرات کنندگان: خروج از میدان‌های تظاهرات، پایان انقلاب عراق است

تظاهرات کنندگان عراقی با وجود اتخاذ تدابیر پیشگیرانه وزارت بهداشت در پی انتشار ویروس کرونا در عراق و افزایش تعداد مبتلایان به آن، همچنان تظاهرات را ادامه می دهند چرا که خروج از میدان های تظاهرات را پایان انقلاب عراق می دانند.

با وجود دعوت های فعالان، نویسندگان و روزنامه نگاران در شبکه های ارتباط جمعی در خصوص اهمیت خروج موقتی تظاهرات کنندگان از مناطق تظاهرات به علت انتشار ویروس کرونا، اما تظاهرات کنندگان در بغداد و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق، هیچ توجهی به این دعوت ها ندارند و خروج از میدان های تظاهرات را پایان انقلاب عراق اعلام کرده‌اند.

مقامات عراقی سلسله مصوباتی را از جمله: بستن سالن های جشن، قهوه خانه ها و رستوران ها و ممنوعیت تجمعات بزرگ که تظاهرات نیز جزء آن است، اتخاذ کردند. همانطوری که اقدامات شدیدی برای سفر میان استان های عراق به خصوص استان های جنوبی مانند بصره، نجف و کربلاء اتخاذ شد؛ این در حالی است که پیش از این مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه ها تعطیل شدند و زیارت اماکن مقدس و سفرهای دینی به عراق نیز ممنوع شد. از طرفی دیگر مقامات اقلیم کردستان عراق نیز همزمان با بالاگرفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، در دو شهر اربیل و سلیمانیه، منع کامل آمد و شد اعلام کردند.

به گفته «ساره مزهر»، فعال مدنی بغداد، تظاهرات کنندگان احتمال به تعویق افتادن تظاهرات به خاطر انتشار ویروس کرونا را نمی دهند.

این فعال مدنی به «العربی الجدید»، گفت: «تظاهرات کنندگان توافق کردند که از میدان های تظاهرات خارج نشوند به خصوص پس از اینکه توانستند مواد پاک کننده، ضد عفونی کننده و ماسک های بهداشتی را تهیه کنند و در حال حاضر اعتراضات مسالمت آمیز خود را اما با احتیاط بالا ادامه می دهند و تاکنون نیز هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا از میان تظاهرات کنندگان توسط گروه های پزشکی حاضر در میدان های تظاهرات گزارش نشده است.»

وی در ادامه اشاره کرد که تظاهرات در عراق با وجود تهدید های امنیتی و بهداشتی همچنان ادامه خواهد داشت چرا که تظاهرات کنندگان می ترسند پس از خروج از میدان های تظاهرات، هدف حمله یا پیگرد قانونی قرار بگیرند و آنها را در منازلشان بازداشت کنند یا اینکه دست به ترور آنها بزنند در نتیجه آنها میدان های تظاهرات را مکان امن تری برای خود می بینند.

«ایهم رشاد»، فعال سیاسی و معترض، اشاره کرد که طی دو روز گذشته، طرف های خیریه و سازمان های مدنی در بغداد ماسک و بسیاری از لوازم بهداشتی مفید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را برای تظاهرات کنندگان تهیه کردند و در پی آن فکر خروج از میدان های تظاهرات که در روزهای گذشته محل بحث و گفتگو بود از ذهن آنها خارج شد.

ایهم رشاد در گفتگو با العربی الجدید گفت: «اکثریت گروه های مسلح و احزاب سیاسی که مخالف تظاهرات مردمی عراق علیه نظام حاکم هستند، منتظر فرصتی برای تسلط بر میدان های تظاهرات به خاطر خنثی کردن انقلاب و پایان قطعی تظاهرات هستند و این موضوع کاملا برای تظاهرات کنندگان آشکار است و اجازه نمی دهند احزاب بر میدان های تظاهرات چیره شوند.»

اوضاع ناصریه نیز فرقی با بغداد ندارد، از همین رو «حامد معتز»، از تظاهرات کنندگان اهل ناصریه تاکید کرد که فکر خروج از میدان های تظاهرات در میان تظاهرات کنندگان ذی قار وجود ندارد و امکان ندارد که تظاهرات کنندگان به احزاب و نیروهای دولتی اجازه دهند بر میدان های تظاهرات چیره شوند چرا که خروج از میدان های تظاهرات به معنای پایان انقلاب است و تظاهرات کنندگان باید سال‌ها منتظر فرصت دوباره برای تظاهرات باشند.

پیش از این وزارت بهداشت عراق در جمعه و پس از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در استان های عراق دستورات و اقدامات پیشگیرانه شدیدی برای جلوگیری از انتشار این ویروس اتخاذ کرد. نیروهای امنیتی اقلیم کردستان نیز با گشت زنی در خیابان ها از مردم می خواهند که هر چه زودتر به منازل خود بازگردند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۰