ماریا خرسند؛ مادر معنوی بلوتوث

اولین نشانه‌های ظهور تلفن‌های هوشمند در نسلی از تلفن‌های همراه نمایان شد که به تکنولوژی انتقال فایل‌های صوتی یا تصویری بین دو دستگاه بدون استفاده از اتصال دهنده‌های فیزیکی مثل سیم و کابل مجهز بودند.

نزدیک به دو دهه از به کارگیری فن‌اوری «بلوتوث» توسط کاربران گذشته است و این فن‌اوری به خوبی توانسته در مدت زمان عمر کوتاه خود تبدیل به یکی از کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها در دنیای دستگاه‌های هوشمند شد. همین امروز علیرغم حضور شبکه‌های بی‌سیم، بلوتوث همچنان برای برقراری ارتباط میان هندزفری‌ها، میکروفون‌ها و گجت‌های مختلف مرتبط با تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها کاربری خودش را دارد. البته که امروز نسل پنجم بلوتوث با آنچه در ابتدا ساخته شد تفاوت‌های بسیاری دارد.

بلوتوث در روزگار خودش می‌توانست در دنیای تکنولوژی پادشاهی کند. شاید برای همین گروه سازنده آن در شرکت شناخته شده «اریکسون» در سوئد، این نام را برای آن انتخاب کردند. این نام برگرفته از لقب یک پادشاه منطقه اسکاندیناوی به نام «هارالد بلوتاند» بود. پادشاهی که از پی جنگ‌ها و کشتارهای زیاد میان مردمان اسکاندیناوی، کشورهای دانمارک و نروژ را به هم پیوند داد، همان‌گونه که امروزه «بلوتوث» دنیای کامپیوترها و ارتباطات را به هم پیوند داده است.

حالا ديگر همه با تكنولوژی بلوتوث آشنا هستند و كمتر گوشی تلفن همراهی در جهان ساخته می‌شود كه به اين تكنولوژی مجهز نباشد؛ اما شاید بسیاری از کاربران این تکنولوژی ندانند رییس این پروژه در زمانی که در شرکت اریکسون سوئد آغاز به کار کرد زنی ایرانی و از اهالی مازندران بوده است. «ماريا خرسند»، يكی از مديران مشهور صنعت آی‌تی در جهان که به مادر معنوی تكنولوژی بلوتوث شهره است.

خانم خرسند یکی از زنان ایرانی فعال در رده‌های بلندپایه صنعت آی‌تی در جهان است. او در سال ۱۳۳۶ شمسی در شهر ساری متولد شد و بعد از اتمام تحصیلاتش در سال ۱۳۵۳ در بحبوحه بحران سال‌های دهه شصت در ایران به لس آنجلس مهاجرت کرد. ماریا موفق شد از دانشگاه فولرتون در کالیفرنیا پذیرش بگیرد و در مقطع فوق‌لیسانس رشته کامپیوتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

خانواده ماریا و بخصوص مادرش مایل بودند وقتی تحصیلات او به پایان رسید آنها به ایران بازگردند اما ماریا و خواهرش که او هم به آمریکا مهاجرت کرده بود تصمیم داشتند زندگی خود را در خارج از ایران ادامه بدهند.

ماریا خرسند پیش‌تر در گفتگویی از مشکلاتی که ملیت ایرانی او برایش به همراه داشته گفته است در زمان اقامتش در آمریکا هنگامی که برای مصاحبه به یکی از شرکت‌های طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکا رفته پس ازاینکه گفته است اهل ایران است بی‌سروصدا از فرایند استخدام کنار گذاشته شده است. اما با این وصف او هرگز هویت و ملیت خود را انکار یا پنهان نکرده است.

اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، ماریا، در دانشگاه فولرتون، همسر سوئدی خود را ملاقات کرد. پس از ازدواج به همراه او به سوئد مهاجرت کرد و ازآنجایی که در زمان اقامت در کانادا در شرکت‌‌های معتبری همچون شركت نفتی «يونيون» كاليفرنيا و شركت كامپيوتری «يونيسيس» را در کارنامه داشت پس از ورود به سوئد توانست در كمپانی بزرگ اريكسون استخدام شود.

ماریا خرسند در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد او را به عنوان سرپرست پروژه بلوتوث انتخاب کنند گفته است: «كسی چيزی در اين مورد به من نگفت، اما گمان می‌كنم بلندپروازی و اشتياق من به دست وپنجه نرم كردن با مشكلات در اين ميان نقش داشته است.» او پس از کار در شرکت اریکسون مدتی به عنوان مدیر قسمت سخت‌افزار شرکت Dell فعالیت کرده است.

او بااینکه در زمینه فن‌اوری اطلاعات به شهرت رسیده در مصاحبه‌هایش عنوان کرده که هرگز به صنعت آی تی علاقه‌‌مند نبوده و بیشتر دلش می‌خواسته روانشناسی بخواند اما دست روزگار او را به سمت آی‌تی کشانده است. او در پاسخ به اینکه چطور بدون علاقه چندانی در این حوزه به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است می‌گوید: «تکنولوژی و فن‌اوری به معنای استفاده از تمامی ابزارهایی است که برای تسهیل شدن زندگی روزانه از آنها استفاده می‌شود. من یکی از طرفداران همیشگی این موضوع هستم. انسان‌ها بزرگترین دارایی و منابع هر کشوری محسوب می‌شوند. هرچند که به نظرم انسان‌ها مهم‌تر هستند، همانند من که دخترم و همسرم مهمترین افراد زندگی ام هستند. من در تمامی شرکت‌ها با هر عنوانی که بوده‌ام بسیار تلاش کرده‌ام و تمام تلاش‌هایم را به جامعه بین المللی و صنعت تزریق کرده‌ام.»

او بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ مدیر موسسه تحقیقات فنی SP بود. گفته می‌شود در زمان فعالیت او در این شرکت بزرگ میزان فروش محصولات این شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. شرکت تحقیقاتی SP در ۶ حوزه یعنی انرژی، تکنولوژی اطلاعات و مخابرات، علوم حیات، ریسک و امنیت، محیط زیست و حمل‌ونقل فعالیت می‌کند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شرکت‌ها و صنایع مرتبط قرار می‌دهد.

ماریا خرسند در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۴، به خاطر تلاش‌های باارزش در کسب‌وکار نشان عالی افتخار را از دولت سوئد دریافت کرد و سال‌هاست که مشاور وزارت ارتباطات این کشور است. خانم خرسند می‌گوید در سال‌های اخیر بیشتر پروژه‌هایی که در مجموعه‌های تحت سرپرستی او به انجام رسیده است در رابطه با انرژی و محیط زیست بوده‌اند. تصاویری که در صفحه توییتر خانم خرسند از جلسات و سمینارهای برگزارشده درباره فعالیت‌های این مجموعهها منتشر میشود موید این ادعاست.

این زن ایرانی موفق حالا به عنوان رییس انجمن اتحادیه اروپا از سازمان های تحقیق و فن‌اوری (EARTO) فعالیت می‌کند. کسی که مادر معنوی بلوتوث شناخته می شود.

منبع: سایت ایران وایر، ۷ ژوئن ۲۰۲۰