انفجار و آتش‌سوزی در مرکز پزشکی سینا اطهر؛ شمار قربانیان به ۱۹ نفر رسیده است

در پی انفجار و آتش سوزی در مرکز تصویربرداری سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران نزدیک به میدان تجریش، که حوالی ساعت ۹ شب سه شنبه رخ داد، جان باختن دست‌کم ۱۹ نفر تا لحظه تنظیم این گزارش تایید شده است.

به گزارش ایسنا سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: «در ادامه عملیات جستجو در بخش‌های دیگر ساختمان دقایق قبل، آتش‌نشانان توانستند شش تن را پیدا کنند که وضعیت وخیمی داشتند و تقریبا علایم حیاتی نداشتند.» به گفته جلالی ١٩ نفر از داخل ساختمان به غیر از نجات‌یافتگان خارج شدند. تا کنون درگذشت ۱۹ نفر تایید شده است.

علی القاصی‌مهر، از اداره دادستان تهران نیز با تایید درگذشت ۱۵ زن و چهار مرد در این حادثه گفته است اجساد جان‌باختگان در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند تا علت فوت آنها بررسی شود. هفت نفر به صورت سرپائی مداوا شده و شش نفر به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده اند.

برخی خبرهای غیررسمی از داخل ایران به انفجار کپسول اکسیژن اشاره می‌کنند اما همچنان دلیل اصلی وقوع انفجار و آتش‌سوزی روشن نیست.

هفته گذشته نیز انفجار دیگری در شرق تهران به وقوع پیوست که مقامات پس از ساعاتی دلیل آن را انفجار گاز صنعتی اعلام کردند. در حالی که تصاویر ماهواره‌ای با اظهارات مقامات تهران در مورد محل انفجار و شدت آتش‌سوزی مغایرت دارد.

یک شاهد عینی از تهران به “ایندیپندنت فارسی” گفت: «صبح ها این مرکز خیلی شلوغ است و در ساعات پایانی شب تعداد مراجعه‌کنندگان کمتر است.» وی از تجمع زیاد مردم و خانواده‌ها در منطقه برای اطلاع گرفتن از بیمار خود در داخل مرکز خبر داد.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت رژیم نیز با حضور در محل حادثه از حضور ۲۵ نفر این مرکز پزشکی در لحظه وقوع انفجار خبر داد. معاون کل وزیربهداشت در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران خاطرنشان کرد:« این ساختمان یک کلینیک روزانه بوده؛ شامل دو طبقه تصویربرداری و ام‌آرآی و یک طبقه آزمایشگاه و داروخانه و یک طبقه بستری روزانه بوده است.» حریرچی گفته است بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری در حال آماده باش هستند.

به گفته حریرچی شدت انفجار به حدی بوده است که ساختمان‌های مجاور که در فاصله چندین متری بوده‌اند را هم تحت الشعاع قرار داده و در این ساختمان‌ها آتش سوزی رخ داده است. به گفته او این آتش‌سوزی‌ها در ساختمان‌های اطراف تلفات جانی نداشته است. به گفته ایرج حریرچی علت یابی این حادثه در دست بررسی است.

حمیدرضا گودرزی ، معاون اداره استاندار تهران لحظاتی بعد از وقوع این انفجار به تلویزیون دولتی رژیم ایران گفت: «این انفجار در اثر نشت گاز ایجاد شده است.»

سازمان آتش نشانی تهران نیز می گوید، حادثه در زیرزمین کلینیک تصویربردار پزشکی سینا اطهر رخ داده و احتمال داده شده که علت آن انفجار گاز بوده باشد.

گفته می شود مسیر منتهی به محل حادثه آتش سوزی کلینیک سینا در حوالی خیابان شریعتی تهران مسدود است و مردم باید از تردد به این مسیر خودداری کنند.

بر اساس ویدوئوهای منتشر شده از نوشته شاهدان عینی در شبکه های اجتماعی دود ناشی از سوختگی ساختمان و کمی بعد از آن صدای انفجار در یکی از کوچه های منتهی به میدان قدس در منطقه یک تهران شنیده می شود. شاهدان عینی از شنیده شدن دو صدای انفجار نوشته‌اند که احتمال می رود دود سیاه رنگ حاصل از آتش سوزی مربوط به صدای انفجار اول باشد.

گفته می‌شود که اطفای آتش‌سوزی صورت گرفته است. ویدوئوها در شبکه‌های اجتماعی ماموران آتش نشانی را در حال نجات تعدادی از افراد گیر افتاده در داخل ساختمان نشان می‌دهد.

در بهار و تابستان امسال آتش سوزی‌های پی‌درپی در نقاط مختلفی از ایران رخ داده است. مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند بخش عمده‌ای از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ ژوئیه ۲۰۲۰