سردردهای اسکوچیچ؛ این همه ستاره و یک صعود

سال سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ برای تیم ملی ایران شروع شد و «دراگان اسکوچیچ» در آخرین روز سال ۹۹ بازی بزرگ به سوی جام جهانی را آغاز کرد. چشم بر هم بزنید، خردادماه از راه رسیده و تیم ملی باید در چهار بازی تکلیف فوتبال ایران را برای چهار سال روشن کند.

اعلام فهرست بازیکنان تیم ملی برای برگزاری اردوی نوروزی تیم ملی و بازی تدارکاتی مقابل سوریه (۱۰ فروردین – ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران)، قدم اول در دور تازه آماده‌سازی تیم ملی برای صعود به جام جهانی قطر است. رد سلیقه دراگان اسکوچیچ را می‌توانیم در این فهرست پی بگیریم و بدانیم او با چه ایده‌هایی به سوی جام جهانی خیز برمی‌دارد.

برای فوتبال ایران، جام جهانی فقط جام جهانی نیست. فوتبال در ایران با چنان بحران‌های خانمانسوز اقتصادی مواجه است و سوء‌مدیریت آنچنان فراگیر است که ناکامی در مسیر جام جهانی می‌تواند موجب رخوت و رکودی غیرقابل جبران شود. فدراسیون فوتبال به خصوص در یک سال اخیر از برنامه‌ریزی برای تیم ملی عاجز بود. کرونا، مشکلات اقتصادی و بدهی‌های سنگین این نهاد باعث شده بود که تیم ملی برنامه منظمی را پشت سر نگذارد. تیم ملی از امروز تا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارد خود را بازسازی کند و البته در همین فرصت نیز بازی‌های تدارکاتی بزرگ و موثری را پیش رو ندارد.

دراگان اسکوچیچ این بازیکنان را به تیم ملی فراخوانده است:

دروازه‌بان‌ها:

١- عليرضا بيرانوند

٢- محمد رشيد مظاهرى

٣- پيام نيازمند

مدافعان:

٤- شجاع خليل‌زاده

٥- محمد حسين كنعانى‌زادگان

٦- مجيد حسينى

٧- عارف غلامى

٨- ميلاد محمدى

٩- جعفر سلمانى

١٠- مهدی تيكدرى

١١- ابوالفضل جلالى

هافبک‌ها:

١٢- احسان حاجى‌صفى

١٣- اميد ابراهيمى

١٤- احمد نورالهى

١٥- على كريمى

١٦- اميد نورافكن

١٧- وحيد اميرى

١٨- على قلى‌زاده

١٩- سيامک نعمتى

مهاجمان:

٢٠- سردار آزمون

٢١- مهدى طارمى

٢٢- مهدى قايدى

٢٣- كريم انصاری‌فرد

٢٤- الهيار صيادمنش

طبق اعلام فدراسیون فوتبال، امير عابدزاده به دليل قوانين قرنطينه در جزيره ماديرا، عليرضا جهانبخش و سامان قدوس به دليل محدوديت‌هاى پروازى از انگليس، مرتضى پورعلى‌گنجى و صادق محرمى به دليل مصدوميت و كاوه رضایی به خاطر ابتلا به كرونا به اين اردو دعوت نشدند. بازیکنان غایب از چهره‌های مهم تیم هستند و هر کدام می‌توانند در ترکیب اصلی بازی کنند.

بیشتر بخوانید

کرونا، بهانه فرار فوتبال ایران از تعلیق در سال ۹۹

ادعاهای بی‌پشتوانه نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال
دراگان اسکوچیچ مربی خوشبختی است که بازیکنان فوق‌العاده‌ای را در اختیار دارد. خودش هم از دردسرهایش در این خوشبختی به خصوص در خط حمله می‌گوید و البته از مشکلاتش در چند پست دیگر: «ما در بخش هجومی بازیکنان خوبی داریم و سردرد می گیرم که بخواهم از بین آنها انتخاب کنم ولی در پست‌های دیگر دست‌مان بسته است. درباره بازیکنان جلو نمی‌توانیم بگوییم چه کسی می‌آید. طارمی، کاوه رضایی، کریم انصاری‌فرد… می‌خواهید لیست را برای‌تان ادامه دهم؟»

اسکوچیچ می‌داند چه کار دشواری برای صعود دارد. تیم ملی با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا باید بازی‌هایش را به صورت متمرکز در بحرین برگزار کند، اما در شرایط طبیعی می‌توانست در ۳ بازی میزبان باشد. اسکوچیچ از این سختی حرف می‌زند: “البته که برای ما اصلا خوب نیست. برای ما بهتر بود در تهران بازی کنیم اما باید موقعیت را بپذیریم. البته بازی‌های ما از بقیه تیم‌ها بیشتر است. نمی‌خواهم بهانه‌تراشی کنم چون کیفیت بازیکنان‌مان به حدی است که این مرحله را بگذرانیم، فقط باید تمرکزمان را روی مسائل فوتبالی بگذاریم.”

فدراسیون فوتبال که می‌داند شرایط برگزاری متمرکز بازی‌ها در تهران وجود نداشت، البته همچنان از شعار دست برنمی‌دارد و خبر از نامه‌نگاری برای تغییر میزبان (بحرین) می‌دهد.

دراگان اسکوچیچ اما واقع‌بینانه به سمت هدفش می‌رود، نه امیدی به تغییر میزبان دارد و نه امیدی به معجزه. به کار معتقد است: «من به معجزه اعتقادی ندارم چون معتقدم خودمان از پس این کار برمی‌آییم. من معجزه را برای مسائل دیگر می‌گذارم اما فکر می‌کنم بازیکنان‌مان باکیفیت و خوب هستند و می‌توانیم صعود کنیم و من فقط اینجا هستم که کمک کنم. قولی که می‌توانم بدهم این است که به سختی کار را ادامه بدهم. هیچ جایی هم برای اشتباه نداریم. توقعات از ما زیاد است، من هم توقعم از تیم اصلا کم نیست. فکر می‌کنم با جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ظرفیت بالایی برای فوتبال هست و عالی است که مردم توقع‌شان از فوتبال بالا باشد و این فقط مسئولیت مرا بیشتر می‌کند.»

دراگان اسکوچیچ در ایران مربی محبوب و مقبولی نیست. تیم ملی ۸ سال را با مربی جذاب و موفقی مثل کارلوس کی‌روش سپری کرد و برای اسکوچیچ این کار ساده‌ای نیست که در میان هواداران تیم ملی پذیرفته شود. کارنامه او در مقایسه با کی‌روش، اعتبار و اطمینان در ذهن نمی‌سازد، اما این لازم نیست بدبینی درباره آینده تیم ملی ایجاد کند. در فوتبال اما محبوبیت به نتیجه هم وابسته است و اسکوچیچ با صعود به جام جهانی می‌تواند به چهره دیگری در ایران تبدیل شود؛ شاید محبوب و قابل اعتماد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۲ مارس ۲۰۲۱