اسرائیل در آستانه نشست جدید برجام، «نگران موضع آمریکاست»

یک روزنامه اسرائیلی گزارش داده که مقام‌های ارشد این کشور نگران‌ هستند مبادا ایالات متحده بدون تأکید بر «جامع‌تر» کردن توافق هسته‌ای با ایران، در حال آماده شدن برای شروع مجدد مذاکرات برجام باشد.

روزنامه جروزالم‌پست روز یکشنبه ۱۵ فروردین با درج این خبر نوشت که آنچه باعث این نگرانی شده، مصاحبه‌ای است که راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز جمعه با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» آمریکا انجام داد.

مقام‌های ارشد اسرائیلی که نام‌ آن‌ها در این گزارش ذکر نشده است، به جروزالم‌پست گفته‌اند که راب مالی در این مصاحبه «اصراری بر طولانی‌تر کردن مهلتی که برای رفع محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در برجام آمده» نکرده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی به این روزنامه گفت: «اگر این سیاست آمریکا باشد، ما نگران هستیم».

یکی از منابع به جروزالم‌پست گفته که این مصاحبه در میان ارشدترین مقامات اسرائیلی «مایه ناراحتی شده است، زیرا پیش از این، دولت بایدن در مورد یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران صحبت می‌کرد».

این منبع افزوده که «راب مالی در هیچ‌کجای مصاحبه نمی‌گوید که هدف، جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای است. او در هیچ‌کجا ایرانیان را به هیچ‌گونه رفتار بدی متهم نمی‌کند … او در هیچ‌کجای مصاحبه دربارهٔ اهمیت مشورت با متحدان آمریکایی در منطقه صحبت نکرده است».

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهارات روزهای اخیر خود با تاکید بر دشوار بودن مسیر پیش‌رو، از آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام سخن گفته است.

در خصوص آینده برجام، همچنین اعلام شده که روز سه‌شنبه همزمان با حضور دیپلمات‌های آمریکایی در وین، دیپلمات‌های ایران و اعضای باقیمانده در برجام، جلسه‌ای حضوری در این شهر خواهند داشت.

در آستانه جلسه روز سه‌شنبه، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است که هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیر مستقیمی با نمایندگان آمریکا نخواهد داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ آوریل۲۰۲۱