نیویورک تایمز: اسرائیل به آمریکا درباره حمله به کشتی ایرانی ساویز خبر داده بود

ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.

ابتدا شامگاه سه شنبه ۱۷ فروردین ماه رسانه‌های اسرائیل و شبکه العربیه از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن، خبر دادند.

نیویورک تایمز می‌نویسد در حالی خبر حمله به این کشتی نظامی ایران در دریای سرخ منتشر شده که در همین روز رسانه‌ها از پیشرفت‌ در مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خبر داده‌اند.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرده است، کشتی ساویز اگرچه از نظر فنی به عنوان یک کشتی باری طبقه بندی می‌شود ، اما ظاهرا این اولین کشتی نظامی است که در درگیری‌ بین اسرائیل و ایران، مورد حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، پیشتر نوشته بود که طبق اطلاعات کسب شده، «کشتی ساویز به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی دچار آسیب شده است».

به نوشته این خبرگزاری، کشتی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.‎

یک مقام آمریکایی در همین زمینه به روزنامه نیویورک تایمز گفته است، اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که ساعت ۷:۳۰ دقیقه بامداد به وقت محلی به یک کشتی حمله کرده‌است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود٬ تصریح کرد، اسرائیلی‌ها این حمله را اقدامی تلافی جویانه در واکنش به حمله ایران به کشتی‌های اسرائیلی خوانده‌اند.

طبق این گزارش، کشتی ساویز از ناحیه زیر خط آب آسیب دیده است.

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در گزارشی نوشته بود، که ساویز یک کشتی تجسسی نظامی مخفی تحت خدمت سپاه پاسداران است.

برخی گزارش‌ها از جمله گزارش شبکه سعودی الحدث می‌گویند که آسیب وارده به کشتی ایرانی «شدید» است و احتمالا اسرائیل عامل حمله به آن باشد.

شبکه کان اسرائیل هم در برنامه خبری خود در شامگاه سه‌شنبه گفت که عامل حمله به کشتی ایرانی درصدد رساندن «پیامی خاص» به ایران بوده است

این شبکه در گزارش خود تلویحا عنوان کرد که این حمله به تلافی‌ آسیب‌هایی صورت گرفته است که اخیرا به دو کشتی‌ متعلق به شرکت‌های اسرائیلی وارد شد.

رسانه‌های اسرائیل روز پنجم فروردین از «حمله راکتی ایران» به یک فروند کشتی باری اسرائیلی در دریای عرب خبر دادند ولی گفتند که کشتی توانست به حرکت دریایی خود به سوی هند ادامه دهد.

یک ماه پیش از آن نیز یک کشتی باربری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان هدف قرار گرفت که پس از دو روز تعمیر در دوبی، به مقصد خود ادامه داد. نام ایران در آن حمله هم مطرح شده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص سه‌شنبه شب گزارش داد کشتی ایرانی که اکنون در آب‌های دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته، از نوع تجسسی و در خدمت سپاه پاسداران بوده است.

هنوز مقام‌های ایران به طور رسمی به گزارش‌ها درباره این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ساعاتی پیش از انتشار گزارش‌ها درباره حمله به کشتی ساویز و در واکنش به مذاکرات وین نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام هشدار داد.

نخست وزیر اسرائیل گفت٬ چنین مسیری به ایران اجازه می‌دهد تا زرادخانه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

بنیامین نتانیاهو اضافه کرده است: ما نمی‌توانیم به برنامه هسته‌ای خطرناک بازگردیم، چرا که ایران دارای سلاح هسته‌ای، تهدیدی حیاتی علیه تمامی جهان است.

نخست وزیر اسرائیل گفت، ما همیشه می دانیم چگونه در برابر کسانی که قصد کشتن ما را دارند، از خود دفاع کنیم.

دور نخست مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حضور کشورهای عضو توافق هسته‌ای برجام با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت این کشور به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق در وین برگزار شد. قرار است این مذاکرات روز جمعه در وین ادامه یابد

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ آوریل۲۰۲۱