دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز سه شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، شماری از ساکنان کوی گلدشت شهر اهواز در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، تعدادی از مدیران و کارگران حدود ۵۰ واحد تولیدی شن و ماسه جوبجی رامهرمز در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، گروهی از کارگران بازنشسته هتل لاله تهران در مقابل ساختمان سازمان بازرسی میراث فرهنگی کشور، شماری از کارگران آبفای خرمشهر در مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب این شهر، تعدادی از کارگران اپراتور آب و فاضلاب اهواز در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، تنی چند از کارگران شرکتی و حجمی شرکت توزیع برق در مقابل مجلس، شماری از کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز در مقابل ساختمان صداوسیمای مرکز فارس و گروهی از نیروهای دانشسرایی در شهرهای اصفهان، شیراز، کرج و بوشهر در شهرهای خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به محرومیت ها و عدم رفع مشکل زیرساخت ها و خدمات شهری از جمله دفع فاضلاب، جمع آوری زباله و بهسازی خیابان ها و تامین آب شرب سالم صورت گرفته است.

تجمع کارگران واحدهای تولیدی شن و ماسه در جوبجی رامهرمز
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، تعدادی از مدیران و کارگران حدود ۵۰ واحد تولیدی شن و ماسه در جوبجی رامهرمز برای پیگیری مطالبات خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از مدیران واحدهای تولیدی اظهار کرد: حدود ۱۴ ماه راه دسترسی به معادن و کارخانه‌ها توسط میراث فرهنگی مسدود شده و باعث تعطیلی این معادن شده است. اداره کل میراث فرهنگی خوزستان دلیل مسدود کردن این جاده را احتمال باستانی بودن منطقه عنوان کرده ولی با گذشت مدت زیادی از این موضوع، اقدامی برای بررسی منطقه و روشن کردن موضوع نکرده است.

او با بیان اینکه این واحدهای تولیدی زیر نظر سازمان صمت فعالیت می‌کنند و این سازمان تاکنون هیچ اقدامی برای این واحدهای تولیدی نکرده است، افزود: کل مسیری که ما نیاز داریم حدود یک کیلومتر است، این جاده در گذشته نیز احداث شد ولی بعد از ۷ روز اجازه تردد به ماشین‌آلات داده نشد.

یکی دیگر از مدیران واحدهای تولیدی گفت: این معادن، شن و ماسه ۱۶ شهرستان استان و مواد اولیه حدود ۵۰ سنگ‌شکن را تأمین می‌کنند.

او با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین مختلف و ۸۰۰ نیرو در این معادن فعالیت می‌کردند که حالا بیکار شده‌اند، اضافه کرد: این معادن در روستای جوبجی واقع شده‌اند و حدود ۱۵ سال فعالیت می‌کنند و به‌طور غیرمستقیم بر شغل ۲ هزار نفر تأثیرگذار بودند.

تجمع کارگران بازنشسته هتل لاله تهران
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، گروهی از کارگران بازنشسته هتل لاله تهران در مقابل ساختمان سازمان بازرسی سازمان میراث فرهنگی کشور دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر در این تجمع گفت: هدف ما از برپایی تجمع صنفی در محدوده داخلی هتل لاله پیگیری مطالبات معوقه بود اما وقتی با بی‌اعتنایی مدیریت این مجموعه خدماتی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم این‌بار در مقابل سازمان بازرسی سازمان میراث فرهنگی کشور حضور یابیم.

این کارگر بازنشسته با بیان اینکه بی‌توجهی کارفرما به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات مزدی و سنواتی باعث نارضایتی همکاران بازنشسته شده است، افزود: از سال۹۵ به مرور بازنشسته شده‌ایم اما هنوز موفق به دریافت کامل سنوات و بخشی از معوقات مزدی خود نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان بر اساس سوابق کاری حدود۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که در حال حاضر سه تا چهار سال است پرداخت آن با مشکل روبرو شده است، تاکید کرد: با تاخیر چند ساله‌ای که در پرداخت بخشی از سنوات بازنشستگان ایجاد شده، ارزش نقدی طلبمان امروز به حداقل کاهش یافته است.

تجمع کارگران آبفای خرمشهر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، شماری از کارگران آبفای خرمشهر، مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب این شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، حدود ۴۰ نفر از کارکنان آبفای خرمشهر از روز شنبه تا کنون با تجمع مقابل این اداره خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود شدند.

کارکنان اداره آبفا گفتند: از دی ماه سال ۹۹ تا کنون حقوق دریافت نکرده اند، همچنین اداره آبفا عیدی کارکنان خود را نیز پرداخت نکرده است.

تجمع کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، شماری از کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز، مقابل ساختمان صداوسیمای مرکز فارس تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز در اعتراض به ارائه «گزارش خلاف واقع» در صداوسیمای استان فارس از اوضاع این شرکت، تجمع کردند.

معترضان می‌گویند این گزارش به صورت یکطرفه تنظیم شده بود و در میزگردی که پس از آن پخش شد، نظر نمایندگان بازنشستگان اخذ نشد.

۱۵۰۰ بازنشسته این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بابت سنوات پایان کار و… از کارفرمای این شرکت که به دنبال بحران دهه ۸۰ و اعتراض‌های گسترده به هیات حمایت از صنایع واگذار شد، طلبکار هستند. اسفند ماه ۹۹ مصوب شد که پس از مزایده اموال این شرکت، مطالبات طلبکاران پرداخت شود اما معترضان می‌گویند در گزارش صداوسیما، اشاره‌ای به ضرورت فروش اموال مخابرات راه دور شیراز نشده است.

تجمع اپراتور آب و فاضلاب اهواز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران اپراتور آب و فاضلاب اهواز مقابل ساختمان استانداریخوزستان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش تجمع این شهروندان در اعتراض به استمرار مطالبات معوقه خود صورت گرفته است.

تجمع نیروهای دانشسرایی
به گزارش کانال صنفی معلمان ایران، امروز سه شنبه ۱۷فروردین ۱۴۰۰، نیروهای دانشسرایی در شهرهای اصفهان، شیراز، کرج و بوشهر دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به حذف سنوات فاصله‌ی خدمتی صورت گرفته است.

تجمع کارگران شرکت توزیع برق در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، امروز سه شنبه ۱۷فروردین ۱۴۰۰، تنی چند از کارگران شرکتی و حجمی شرکت توزیع برق در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، در چند ماه اخیر این چندمین بار است که این کارگران برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع میزنند اما هنوز خواسته‌هایشان محقق نشده است. یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های این کارگران تبدیل وضعیت و استخدام دائمی آنهاست.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ آوریل۲۰۲۱