شیوع یک گونه بسیار خطرناک کرونا در جهان، از ترکیب دو گونه‌ بریتانیایی و هندی

مقام‌های ویتنام روز شنبه اعلام کردند که گونه جدیدی از کرونا را شناسایی کرده‌اند که در نتیجه پیوند دو گونه بریتانیایی و هندی کرونا به وجود آمده و به سرعت نیز در هوا گسترش می‌یابد.

شیوع این گونه جدید کرونا در ویتنام در حالی است که این کشور در بخش عمده سال گذشته میلادی توانسته بود شیوع کرونا را مهار کند.

اما از اواخر ماه آوریل امسال، شیوع کرونا در ویتنام سرعت یافته است، به طوری که نیمی از موارد شناسایی شده کرونا در ویتنام مربوط به یک ماه اخیر است.

وزیر بهداشت ویتنام در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که گونه جدید کشف شده در این کشور «بسیار خطرناک» است و ویژگی اصلی آن، این است که بر اساس آزمایش‌هایی که روی این گونه جدید صورت گرفته، این نوع جدید نسبت به انوع شناخته شده قبلی، به سرعت در هوا منتقل می‌شود، غلظت ویروس در گلو و بزاق افزایش می‌یابد و در محیط اطراف سریع گسترش پیدا می‌کند.

به گفته این مقام ویتنامی، گونه جدید در واقع «یک گونه هندی است با جهش‌هایی که به منشاء گونه بریتانیایی تعلق دارد».

او آماری از تعداد موارد ابتلا به گونه جدید کرونا در ویتنام ارائه نکرد، اما گفت به زودی ویتنام مشخصات این گونه جدید را برای آگاهی دیگر کشورها منتشر خواهد کرد.

هنوز مقام‌های سازمان بهداشت جهانی به این اعلام مقام‌های ویتنام واکنشی نشان نداده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نوشت انتشار این خبر در حالی است که ویتنام با موج جدیدی از شیوع کرونا مواجه شده که بیش از نیمی از کشور از جمله مناطق صنعتی و شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت را درگیر خود کرده است.

موج جدید کرونا در ویتنام موجب شده که بار دیگر رستوران‌ها، کافه‌ها و سالن‌های آرایشی و همچنین مکان‌های گردشگری و مذهبی تعطیل شود.

مقام‌های ویتنام اعلام کرده‌اند که پیش از این گونه جدید، هفت گونه دیگر کرونا در ویتنام کشف شده بود.

ویتنام دارای ۹۷ میلیون نفر جمعیت است که تا کنون فقط بیش از یک میلیون نفر از این جمعیت در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ مه ۲۰۲۱