دبیرکل ناتو نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران، کره شمالی، و چین هشدار داد

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان ناتو روز دوشنبه ۱۵ شهریور در سخنانی که با محوریت اولویت‌های این بلوک نظامی در مورد ضرورت خلع سلاح هسته‌ای در کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات ناتو بیان می کرد، ایران را در کنار کره شمالی و جمهوری خلق چین به عنوان کشورهایی که برنامه اتمی‌شان و زرادخانه‌های هسته‌ای شان آینده جهان را با خطرات بیشتر مواجه می کند، قرار داد.

وی گفت: «زرادخانه هسته ای چین دارای کلاهک‌های بیشتر، و سیستم‌های پیچیده بهره‌گیری از آنها به سرعت در حال گسترش است. علاوه بر این، چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوی موشکی است که می‌تواند توانایی هسته ای‌اش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.»

او گفت: «همه اینها بدون هیچ محدودیت و قید و بندی و با عدم شفافیت کامل در حال روی دادن است. کشورهای دیگری نیز در زمینه تسلیحات هسته‌ای و سیستم‌های موشکی پیشرفته فعالیت دارند. به عنوان مثال، کره شمالی و ایران، آشکارا قوانین جهانی را نادیده گرفته یا نقض می‌کنند و فناوری خطرناکی را گسترش می‌دهند. بنابراین جهان به سرعت غیرقابل پیش بینی‌تر، رقابتی‌تر و خطرناک‌تر می شود.»

جمهوری اسلامی همواره مدعی است که برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است و صرفا مصارف تولید انرژی، دارویی و کشاورزی دارد.

اما بسیاری از کشورهای جهان، با توجه به سابقه تهران، این ادعاها را باور نداشته‌اند و خواستار رصد و راستی آزمایی سخنان مقامات ایران هستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱