ارس امیری پس از رد درخواست مأموران اطلاعاتی برای همکاری به ۱۰ سال زندان محکوم شد

رادیو زمانه-ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا که از ۱۷ شهریور ماه سال گذشته در تهران بازداشت و در زندان اوین زندانی است، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه اعلام کرده که صرفاً به دلیل رد پیشنهاد مأموران وزارت اطلاعات برای همکاری به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه دوشنبه ۲۳ اردیبهشت سال جاری بدون آن‌که از ارس امیری، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا نام ببرد از محاکمه «یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی» بریتانیا در ایران و محکومیت او به ۱۰ سال زندان خبر داد. ارس امیری یک ماه قبل نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشت که دوشنبه ۲۴ تیر در اختیار عموم قرار گرفت.

متن کامل نامه ارس امیری به ابراهیم رئیسی [ pdf]

ارس امیری در نامه‌اش به ابراهیم رئیسی گزارشی از نحوه دستگیری و بازجویی‌ها و ایجاد موانع برای تأمین وثیقه و همچنین مخالفت دادگاه با وکیل تعیین شده ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش:

این دانشجوی ایرانی نخستین بار در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ بازداشت شد. مأموران از او در هتل استقلال تهران بازجویی کردند و سپس او را به بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به یک سلول انفرادی انتقال دادند و به ظن اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در یک گروه غیر قانونی او را صبح‌ها و عصرها پیوسته تحت بازجویی قرار دادند.

۳۱ اردیبهشت ۹۷ بعد از ۶۹ روز بازداشت موقت، ارس امیری با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اما بازجویان از خرداد ۹۷ به بعد با او همچنان در تماس بودند تا اینکه در سومین دیدار به او پیشنهاد همکاری دادند. ارس امیری در نامه‌اش به ابراهیم رئیسی نوشته است:

«در سومین دیدار، درخواست صریح آن‌ها مبنی بر همکاری را رد کردم و بیان کردم که فقط می‌توانم در رشته تخصصی خودم و به طور رسمی کار کنم و نه هیچ کار دیگری.»