فدراسیون فوتبال ایران ۳۰۰ هزار دلار جریمه شد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از جریمه احتمالی ۳۰۰ هزار دلاری این فدراسیون به دلیل تقلب در صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های کشور خبر داد.

او به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفت که این جریمه مربوط به سال ۲۰۲۱ است. این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران به همین دلیل در سال ۲۰۲۰ نیز ۱۲۰ هزار دلار جریمه شده بود.

مهدی تاج گفت که توضیحات لازم برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است ولی «امیدی به قبول این جواب» ندارد و «نباید دوباره تقلب کنیم.»

۴۰ هزار دلار از جریمه ۱۲۰ هزار دلاری فدراسیون فوتبال ایران برای سال ۲۰۲۰ پرداخت شد و ۸۰ هزار دلار آن تعلیقی بود. با توجه به سوابق گذشته، به نظر نمی‌رسد که کنفدراسیون فوتبال آسیا نرمشی در این رابطه داشته باشد ‌و توضیحات فدراسیون فوتبال ایران را بپذیرد.

چندی پیش تکرار تخلف در صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال ایران منجر به تعلیق کمیته ایرانی مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. فدراسیون فوتبال ایران پس از مذاکرات طولانی و ارائه ضمانت‌های لازم موفق به جلب رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا و رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای شد.

مهدی تاج بارها تأکید کرده است که در صورت تکرار تخلف یا سندسازی باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای، فعالیت‌های فدراسیون فوتبال ایران به مدت سه سال تعلیق خواهد شد. به گفته رئیس فدراسیون فوتبال ایران به همین دلیل تمامی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی باشگاه‌ها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و این نهاد برای هیچ تیمی سندسازی نخواهد کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر برنامه‌های مفصلی را برای گسترش این رشته ورزشی در قاره کهن در پیش گرفته است. در همین راستا باشگاه‌های فوتبال باید دارای شرایط لازم برای فعالیت حرفه‌ای باشند، از جمله اینکه غیردولتی، مستقل، و درآمدزا باشند.

این در حالی است که اکثر باشگاه‌های ایرانی دولتی یا وابسته به نهادها و سازمان‌های دولتی هستند و با توجه به ساختار فوتبال در این کشور درآمدی ندارند.

در گذشته باشگاه‌های ایرانی با ارائه گزارش‌های نادرست و سندسازی، و با چشم‌پوشی فدراسیون فوتبال ایران موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای ‌و حضور در رقابت‌های آسیایی می‌شدند.

سال گذشته بی‌توجهی به هشدارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت منجر به حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا شد.

گفته می‌شود که استقلال امسال نیز به دلیل مشکلات و بدهی‌های سنگین به طلبکاران از آسیا حذف می‌شود. پرسپولیس نیز شرایط نامشخصی دارد و ممکن است برای دومین سال متوالی از شرکت در این رقابت‌ها محروم شود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۵ آپریل ۲۰۲۳