برد پرسپولیس، درهای بسته به روی زنان و سکوهای خطرناک برای مردان

صدمین دربی پرسپولیس و استقلال به جای اینکه نمایش باشکوهی از فوتبال و روزی شاد برای دوستداران فوتبال در ایران باشد، بازهم با بستن درها به روی زنان، محدودیت در بلیت‌فروشی و ایجاد فضای دلالی در فروش بلیت، و نادیده گرفتن احتمال فروریزی سکوها و بروز خطر بزرگی برای تماشاگران، به تصویری دیگر از فوتبال حکومتی در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

پرسپولیس و استقلال به دلیل اختلاف یک امتیازی در جدول لیگ برتر و صدرنشینی استقلال و تعقیب پرسپولیس، دربی حساسی برگزار کردند. سپاهان منتظر تساوی این دو تیم بود تا موقعیت بهتری در کورس قهرمانی به دست آورد، اما پرسپولیس با گل دقیقه ۵۰ عیسی آل‌کثیر به پیروزی یک بر صفر رسید و به صدر جدول رفت. با این نتیجه، رقابت بین پرسپولیس، سپاهان و استقلال برای قهرمانی همچنان داغ است، اما پرسپولیس برنده یک بازی سرنوشت‌ساز در راه قهرمانی شد.

هشدارهای فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران همچنان بی‌اثر است و زنان حتی به صورت گزینشی و کم‌شمار هم راهی به ورزشگاه آزادی نیافتند. اگرچه در هفته‌های اخیر حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، از بررسی چگونگی حضور زنان در ورزشگاه آزادی سخن گفته بود، پیدا بود که درها همچنان به روی زنان بسته خواهد بود. بهانه مهیا نبودن زیرساخت‌ها برای حضور زنان، چنان واهی است که عجیب به نظر می‌رسد که مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی ایران از تکرارش دچار شرم نمی‌شوند. آن‌ها چندان نگران هشدارهای فیفا نیستند، چون مماشات فیفا را طی سالیان اخیر تجربه کرده‌اند.

ترس از بلندتر شدن صدای اعتراض تماشاگران در ورزشگاه آزادی و این پیش‌بینی که زنان تماشاگر بدون رعایت حجاب اجباری در ورزشگاه حضور یابند، باعث می‌شود که سختگیری برای حضور زنان حتی بیش از گذشته باشد.

در دربی صدم استقلال و پرسپولیس، تماشاگران حاضر در ورزشگاه، فارغ از گرایش‌های رنگی و تیمی، علی کریمی و وریا غفوری، دو ستاره سابق پرسپولیس و استقلال، را تشویق کردند. در جریان اعتراضات سراسری، این دو چهره شاخص ورزشی با مردم ایران همدلی و همراهی داشتند و هدف انتقاد و تهدید حکومت قرار گرفتند.

سکوهای ورزشگاه آزادی به دلیل نگهداری نامناسب و بازسازی غیراصولی و عاریه‌ای، خطراتی برای تماشاگران دارد و در بازی پرسپولیس – استقلال نیز تماشاگران مرد روی سکوهایی نشسته بودند که بخشی از آن ریزش کرده بود و می‌توانست جان تماشاگران را به خطر اندازد. بین دو نیمه بازی، تماشاگران را در طبقه دوم ورزشگاه آزادی، از سکوهای ناامن به مکانی که ایمن بود، منتقل کردند. برگزاری بازی در ورزشگاهی دارای احتمال خطر ریزش سکوها، بی‌مسئولیتی بزرگی است که در ورزش ایران نادیده گرفته می‌شود.

فروش بلیت به تماشاگران، مشکلی در فوتبال ایران است که اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد. پیش از بازی، فضای دلالی بلیت بیرون ورزشگاه آزادی ایجاد شده بود و بلیت این مسابقه به قیمت ۵۰۰ هزار تومان و حتی یک میلیون تومان فروخته می‌شد. فوتبال از تفریحات معدود جوانان ایرانی است، اما همین تفریح نیز گران شده است و بسیاری از دوستداران فوتبال ترجیح می‌دهند هزینه رفتن به ورزشگاه را نپردازند. فوتبال در ایران دولتی است و هزینه باشگاه‌ها از بودجه عمومی مردم پرداخت می‌شود، اما تماشاگران زن را از تماشای فوتبال محروم می‌کنند و با گران کردن هزینه تماشای فوتبال، مردان نیز دیگر مانند گذشته از رفتن به ورزشگاه استقبال نمی‌کنند.

استقلال و پرسپولیس که دربی صدم را برگزار کردند، در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارند و اگرچه تیم‌های پرهزینه‌ای محسوب می‌شوند، همواره با بحران‌های مالی روزگار می‌گذرانند و مالکیت دولتی مشترک آنان نیز می‌تواند از دلایل اصلی حذف آن‌ها از لیگ قهرمانان آسیا باشد. دولت با سوء‌مدیریت و نگاه امنیتی به فوتبال، بزرگ‌ترین باشگاه‌های مردمی را به ویرانه‌هایی ورشکسته تبدیل کرده که دهه‌ها است اقبالی برای قهرمانی در آسیا ندارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ آپریل ۲۰۲۳