دزدی از موزه کاخ فرح آباد و ماجرای دزد به دزد می زند

شکوه میرزادگی

    بنا بر گزارش خبرگزاری های داخلی روز گذشته (هفتم آگوست) برخی از اشیاء و عتیقه جات سوارکاری، و یادبودهای افتخارات ورزشی ایران که در موزه ی قصر فیروزه «کاخ فرح آباد» قرار داشت طی نقل و انتقال آن به موزه المپیک ناپدید شده اند.*

قبل از انتقال لیست کاملی از این اشیا تهیه و از آن ها عکسبرداری شده بود اما پس از انتقال به موزه جدید معلوم شد که برخی از آن اشیا ناپدید شده اند.

    باید توجه داشت که از آغاز انقلاب اسلامی به طور مرتب اشیای تاریخی موزه ها به یغما رفته اند. و جالب است که بیشتر این دزدی ها در زمان انتقال آن ها صورت گرفته است. مثلا وقتی که اشیای تاریخی برای نمایش به کشورهای دیگری می رود، و یا از یک موزه به موزه ی دیگر منتقل می شود. این بار بنا به ضرب المثل معروف «دزد به دزد می زند» این دزدی از موزه ای بوده که پس از انقلاب اسلامی اثار تاریخی مردمان ایران را دزدیده و به عنوان موزه خصوصی پاسداران در کاخ فرح آباد که متعلق به سپاه است نگاهداری می شود.

     روشن نیست که چرا پس از انقلاب اسلامی، به کاخ فرح آباد در منطقه دوشان تپه (انتهای خیابان پیروزی) «قصر فیروزه» می گویند در حالی که «قصر فیروزه» که در محدوده ی شمال شرقی تهران قرار داشت، سال هاست تبدیل به زندانی نظامی شده و در عین حال ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران نیز هست.

    کاخ فرح آباد که، نامش را از دهکده فرح آباد گرفته، در سال ۱۲۸۱ خورشیدی و در زمان مظفرالدینشاه قاجار ساخته شد. در دوره محمدرضا شاه به شکلی کامل مرمت و در واقع بازسازی شد و در فهرست میراث ملی ایرانیان جای گرفت. و بعد از انقلاب اسلامی  این منطقه به تصرف سپاه پاسداران درآمد و کاربری نظامی پیدا کرد و سپس آن را تبدیل به موزه ی خصوصی نیروی دریایی سپاه پاسداران تبدیل کردند، یعنی هیچ کسی اجازه ورود و دیدار از آنجا را ندارد. و معلوم نیست چه به روز این بنای تاریخی آورده شده است.

ناپدید شدن برخی اقلام تاریخی سوارکاری

بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com