ملاها چاره‌ای جز مذاکره ندارند

شبکه رسانه‌ای بیان

رئیس‌جمهوری ایران، در نشست هیئت دولت، بار دیگر اروپایی‌ها را تهدید کرد که اگر در پایان شصت روز دوم نتیجه‌ای حاصل نشود، جمهوری اسلامی گام سوم «کاهش تعهدات» خود را در توافق هسته‌ای بر خواهد داشت؛ مسئله‌ای که می‌تواند جمهوری اسلامی را در تنگنای بیشتری قرار دهد و موجب تغییرات اساسی در برخورد اروپا با این رژیم شود.

راهبرد جمهوری اسلامی نقض توافق هسته‌ای به صورت مرحله‌به‌مرحله است؛ چرا که می‌داند اگر به‌یک‌باره عهد شکنی کند، با اجماع جهانی و فشارهای بین‌المللی مواجه خواهد شد. رژیم ایران می‌داند از دست اروپایی‌ها کاری ساخته نیست؛ بنابراین، هدف از نقض مرحله‌به‌مرحله برجام و تهدید اروپایی‌ها به کاهش تعهدات هسته‌ای بیش از اینکه تحقق اهداف اقتصادی باشد، ایجاد مکانیسمی برای فشار در مذاکرات احتمالی با آمریکا است.

برخلاف اظهارات معاون سیاسی سپاه پاسداران که گفته است «جمهوری اسلامی علی‌رغم ادعاهای پوچ و واهی به هیچ‌ عنوان در بن‌بست قرار ندارد»، این رژیم در بن‌بست خطرناکی گرفتار شده و احتمال وقوع هر حادثه و رویدادی از جمله جنگ، کودتا و خیزش مردمی وجود دارد؛ ازاین‌رو، عبور از چنین وضعیتی نیازمند پارادایم شیفت در سیاست خارجی و مذاکره با آمریکا است.

دیپلمات‌های رژیم ایران بنا بر تجربه‌های قبلی کاملاً آگاه‌اند که برای نشستن سر میز مذاکره با آمریکا باید دست پری داشته باشند تا بتوانند چانه‌زنی کنند. مذاکرات قبلی در شرایطی انجام شد که جمهوری اسلامی از توانایی هسته‌ای بالایی برخوردار بود و به گفته منابع رسمی با ساخت بمب اتمی فقط یک سال فاصله داشت.

رژیم ایران قصد دارد بخشی از این توانایی را که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از بین برده است، بازیابی و دیپلمات‌های خود را با برگ برنده توانایی هسته‌ای راهی مذاکرات احتمالی با آمریکا کند. ملاها چاره‌ای جز مذاکره ندارند. اگر مذاکره نکنند اقتصاد ایران در سال آینده خورشیدی چنان دچار فروپاشی خواهد شد که طی سال‌ها نتوان آن را بازسازی کرد.

جمهوری اسلامی همین امسال با کسری ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی روبرو شده و برای جبران آن به صندوق توسعه ملی و فروش اموال دولتی روی آورده است. رژیم ایران طی چند سال گذشته صندوق توسعه ملی را غارت کرده و موجودی آن به صفر نزدیک شده است؛ بنابراین، اگرچه این رژیم می‌تواند امسال را با سرقت از صندوق و آینده فروشی، کسری بودجه‌اش را جبران کند ولی سال آینده دیگر ارزی برای ریخت‌وپاش‌هایش نخواهد داشت.

محاصره اقتصادی ایران در شرایطی که فساد در جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده، اگر منجر به خیزش مردمی نشود، در نهایت موجب فروپاشی اقتصادی خواهد شد. با توجه به ماشین قدرتمند سرکوب در ایران، گزینه دومی محتمل‌تر به نظر می‌رسد؛ یعنی پیش آمد شرایطی که در آن بازار بورس و بانک‌ها با سر به زمین می‌خورند و بازار ارز نیز بار دیگر با تلاطم بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود.

جمهوری اسلامی نه‌فقط در بُعد اقتصادی با بن‌بست مواجه شده، بلکه در ابعاد سیاسی و ژئوپلیتیکی نیز با چالش‌های کم‌سابقه‌ای در حال دست‌وپنجه نرم کردن است. این رژیم شطرنج سیاسی-نظامی را اشتباه بازی کرده و به زودی در خلیج‌فارس با ائتلافی از کشورهای قدرتمند روبرو خواهد شد.

ملاها اگر پیش‌بینی می‌کردند که رفتارهای کودکانه‌شان منجر به حضور اسرائیل در خلیج‌فارس خواهد شد، هرگز به آن ۶ کشتی حمله نمی‌کردند و به خود اجازه کشتی ربایی نمی‌دادند. آمریکایی‌ها در حال تشکیل ائتلافی هستند که شاید تا سال‌ها در آبراهه خلیج‌فارس ماندگار است. حتی آلمانی‌ها که تا همین چند روز پیش از پیوستن به این ائتلاف امتناع می‌کردند، حالا به گفته آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در حال بررسی این موضوع هستند.

https://news.gooya.com/2019/08/post-29152.php

۳۱ امرداد ۱۳۹۸ – ۲۲ اگوست ۲۰۱۹