رژیم ایران از باندهای تبهکار در سوئد استفاده می‌کند

سازمان اطلاعات و امنیت سوئد روز پنج‌شنبه اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از باندهای تبهکار سوئدی برای انجام «اعمال خشونت‌آمیز» علیه اسرائیل و سایر کشورها و گروه‌هایی در سوئد که تهران آن‌ها را تهدید می‌داند، استفاده می‌کند.

این سازمان در بیانیه‌ای با اشاره به «منافع، اهداف و عملیات اسرائیلی و یهودی در سوئد» اعلام کرد: «پلیس امنیت سوئد متوجه شده است که رژیم ایران از شبکه‌های جنایتکار در سوئد برای انجام اعمال خشونت‌آمیز علیه سایر کشورها، گروه‌ها یا افرادی در سوئد که آن‌ها را تهدید می‌داند، استفاده می‌کند.»

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، هم می‌گوید جمهوری اسلامی در پشت پرده حملات به سفارتخانه‌های این کشور در چند کشور اروپایی قرار دارد.

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد نیز هشدار داد که ایران در ۶۰ روز منتهی به المپیک پاریس، حمایت خود از تروریسم در اروپا را از طریق گروه‌های جنایتکار نیابتی افزایش داده است و تمرکز ویژه‌ای بر اهداف یهودی و اسرائیلی در خارج از کشور دارد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، موساد به‌طور خاص به فعالیت‌های دو گروه تبهکار «فاکس‌ترات» و «رومبا» اشاره کرد و گفت که آن‌ها «مستقیماً مسئول فعالیت‌های خشونت‌آمیز و ترویج تروریسم در سوئد و سراسر اروپا» هستند و مستقیماً از ایران بودجه و دستورالعمل دریافت می‌کنند.

موساد در ادامه مدعی شد که ایران پشت حمله نارنجکی به سفارت اسرائیل در بلژیک در آخر هفته گذشته و تیراندازی نزدیک سفارت اسرائیل در سوئد در ۱۷ ماه مه بوده است.

تلاش مشابهی برای حمله به سفارت اسرائیل در سوئد در ژانویه گذشته با استفاده از نارنجک صورت گرفت، اما نارنجک در آن مورد منفجر نشد.

گروه «فاکس‌ترات» که به دلیل قتل و قاچاق مواد مخدر در مقیاس وسیع شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین سازمان جنایتکار در سوئد محسوب می‌شود و در سایر کشورهای اروپایی نیز فعالیت دارد.

سازمان اطلاعات اسرائیل مدعی شد که روا مجید، شهروند سوئدی با اصالت کُردی، رئیس این گروه تبهکاری است که با نام مستعار «روباه کُرد» فعالیت می‌کند و پس از گریختن به ایران در ایران بازداشت و سپس برای فعالیت‌های تروریستی استخدام و آزاد شد.

این سازمان همچنین اعلام کرد باند رقیب این گروه با نام «رومبا» مسئول تیراندازی دو هفتهٔ پیش در نزدیکی سفارت این کشور در سوئد است.

موساد همچنین گفت که جمهوری اسلامی در تلاش است تا از موج یهودی‌ستیزی جهانی استفاده کند و گروه‌های نیابتی جدیدی را برای انجام حملات تروریستی خود در سطح جهانی به خدمت بگیرد.

دیوید بارنیا، رئیس موساد، شهریور سال گذشته گفت که سازمان تحت مدیریت او و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی در اسرائیل ۲۷ توطئه تروریستی ایران را علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان خنثی کردند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۱ می ۲۰۲۴