حکومت اسلامی در جایگاه دومین کشور اعدام کننده جهان

در تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل از آمار اعدام در جهان، ایران همچون سال‌های گذشته در جایگاه دومین کشور اعدام کننده قرار دارد.

در گزارش آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۸ که سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در وبسایت خود منتشر کرد آمده است که موارد اعدام در جهان کاهش ۳۱ درصدی داشته است. سقوط چشمگیر آمار اعدام در جهان تا این حد در ده سال گذشته بی‌پیشینه بوده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که بیشتر کشورها از جمله ایران شاهد کاهش شمار اعدام‌ها در سال گذشته میلادی بوده‌اند در کشورهایی مانند بلاروس، ژاپن، سنگاپور، سودان جنوبی و آمریکا در همان زمانی افراد بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۷ اعدام شده‌اند. تایلند اعدام محکومان را پس از دوره‌ای توقف از سر گرفته و مالزی تهدید کرده حکم اعدام را مجددا برقرار می‌کند.

کومی نایدو، دبیر کل عفو بین‌الملل با اشاره به کاهش کلی میزان اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۱۸ می‌گوید: «این رویداد نشان می‌دهد حتی کشورهایی که همچنان مجرمان را اعدام می‌کنند، متوجه موضوع شده و دریافته‌اند که اعدام راه چاره نیست. با وجود آن که برخی کشورها همچنان به رفتار خشن خود با محکومان ادامه می‌دهند، اما آمار اعدام در بزرگ‌ترین کشورهای اعدام‌کننده جهان به طرز محسوسی افت داشته است».  نقل از یورونیوز