تحریم‌های آمریکا بلوف نیست

زنگنه وزیر نفت حکومت اسلامی روز جمعه، ششم اردیبهشت، در پاسخ به سوال خبرنگاران، در خصوص این که تحریم‌های نفتی که پرزیدنت ترامپ از آن سخن می‌گوید چقدر جدی است و آیا می‌توان آن را «بلوف» نامید، گفت این رفتارها و تحریم‌های نفتی آمریکا بلوف نیست، بلکه دشمنی‌های بسیار خشن علیه حکومت ایران است.

ایران طی ماه‌های گذشته به‌طور متوسط روزانه ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام و مقداری میعانات گازی صادر کرده است، اما آمریکا دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که دیگر به هیچ کشوری برای خرید نفت ایران معافیت نمی‌دهد.

شرکت مشاوره انرژی «کِپلر» که نفتکش‌ها را در جهان ردیابی می‌کند به رادیوفردا گفته است که در سه هفته ابتدایی ماه آوریل (یک روز قبل از اعلام توقف معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی) ایران به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون و ۴۴۷ هزار بشکه نفت و میعانات گازی بارگیری کرده و به مقاصد مختلف ارسال کرده بود که تا ۲۱ آویل تنها نیمی از آنها به مقصد رسیده بود. هنوز معلوم نیست همه این محموله‌ها برای صادرات بوده، یا بخشی از آن برای انبار کردن در تاسیسات ذخیره نفت چین (دالیان) بوده است.

معمولا ۲۰ روز طول می‌کشد که محموله‌های نفتی ایران به چین برسد.

با این حال، شی جین‌پینگ، رئیس ‌جمهور چین، روز جمعه در نشستی با حضور ده‌ها مقام خارجی دعوت شده به اجلاسی در پکن، بخش بیشتری از اظهارات خود را به مسائلی معطوف کرد که مورد نگرانی آمریکا است، از جمله قول داد حمایت از حقوق مالکیت معنوی شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهد، و شرایط را برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در چین، رقابت‌پذیر کردن فضای تجارت، اجتناب از کاهش تصنعی ارزش پول چین (یوان] فراهم کند.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و طی ماه‌های اخیر بیش از نیمی از نفت صادراتی ایران راهی این کشور شده است. چین همچنین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است.

نقل از رادیو فردا