مایک پمپئو با وزیر خارجه ژاپن درباره ایران گفت‌وگو کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، با تارو کانو وزیر خارجه ژاپن درباره ایران گفت‌وگو کرد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پمپئو درباره رابطه ژاپن و ایران با وزیر خارجه ژاپن گفت‌وگو کرده است.

هنوز جزئیات بیشتری از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر نشده است.

در جریان این گفت‌وگوی تلفنی، درباره نقض حقوق‌بشر از سوی چین و همچنین قرار گرفتن نام شرکت چینی هواوی در لیست وزارت بازرگانی ایالات متحده صحبت کرد.

وزیر امورخارجه ژاپن هفته گذشته درباره تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمر ابراز نگرانی کرده و گفته بود دولت ژاپن اقداماتی را برای مقابله با تنش فزاینده در خلیج فارس در نظر خواهد گرفت.

از زمان خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط پرزیدنت ترامپ، آمریکا به هشت کشور اجازه‌های ۱۸۰ روزه برای خرید نفت و میعانات گازی داده بود تا در این مدت منبع دیگری به جای جمهوری اسلامی جایگزین کنند.

ژاپن از جمله کشورهایی بود که از تحریم‌های نفت و گاز ایران معاف شده بود. خبرگزاری رویترز در اسفند ۹۷ گزارش داد که در ماه ژانویه سال‌ جاری ژاپن برای سومین ماه پیاپی هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

ماه گذشته «ویلیام هاگرتی» سفیر آمریکا در توکیو گفته بود رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نخست‌وزیر ژاپن به طور مشترک مایل هستند تا صادرات نفت ایران متوقف شود.

نقل از صدای آمریکا