تحقیق دربارۀ حملۀ احتمالاً شیمیایی رژیم سوریه ادامه دارد

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه امروز چهارشنبه بیست و دوم ماه مه اعلام کرد که دلایل کافی در تأئید حملۀ شیمیایی رژیم بشار اسد در شمال-غرب سوریه ندارد. گروه جهادی حیات تحریر الشام که شاخۀ القاعده در سوریه به شمار می رود مدعی است که یکشنبه گذشته نیروهای دولتی سوریه قوای این گروه را در شهر بندری لاذقیه با استفاده از “کُلور” هدف حمله قرار دادهاند. با این حال، رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است که هیچ نشانه ای در تأئید این ادعا در کوههای اطراف لاذقیه به دست نیاورده است، زیرا، به گفتۀ او، تنها نیروهای جهادی در این منطقه حضور دارند و به همین خاطر تأئید عینی این خبر ناممکن است.

رامی عبدالرحمان همچنین گفته است که در این منطقه هیچ نیروی غیرنظامی وجود ندارد. با این حال، ایالات متحد آمریکا دیروز سه شنبه بیست و یک ماه مه گفت که نشانه هایی به دست آورده که حملۀ شیمیایی رژیم سوریه را در نوزدهم ماه مه تأئید می کنند. دولت آمریکا همچنین رژیم بشار اسد را به اقدام های تلافی جویانه تهدید کرده بود. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، گفته است که این کشور همچنان سرگرم جمع آوری اطلاعات دربارۀ این حمله است. دولت واشنگتن بار دیگر هشدار داده که “اگر رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی استفاده کند، آمریکا و متحدانش سریعاً پاسخی درخور خواهند داد.” امدادگران داوطلب سوریه که از آنها تحت عنوان “کلاه سفیدها” یاد می شود و پیش از این اخبار مربوط به حملات شیمیایی رژیم دمشق را منتشر کرده اند، اینبار می گویند که “فعلاً هیچ اطلاعی دربارۀ چنین حمله ای” ندارند.

ارتش سوریه دیروز یکشنبه بیست و یک ماه مه اخبار مربوط به حملۀ شیمیایی در لاذقیقه را تکذیب کرد و آنها را ساختگی خواند. با این حال، سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه خبر داد که در نتیجۀ حملات هوایی رژیم بشار اسد که امروز چهارشنبه بیست و دو ماه مه صورت گرفت دست کم دوازده غیرنظامی در شمال-غرب سوریه کشته شدند.

نقل از رادیو فرانسه