طرح منع عملیات نظامی در ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رد شد

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس قانون نظارت بر صدور سلاح، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند در مواقع اضطراری که امنیت ملی به خطر افتاده،بدون اجازه کنگره سلاح صادر کند. با بالا گرفتن تنش نظامی با ایران چنین فرصتی پیش می‌آید. دونالد ترامپ در ماجرای ساخت دیوار مرزی با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وضعیت اضطراری اعلام کرده بود. هشدار سناتور کریس مورفی ناظر به این رویداد است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره گمانه‌زنی سناتور کریس مورفی سکوت کرده‌اند.

سناتور کریس مورفی جزو گروهی از نمایندگان حزب دموکرات در سنای آمریکاست که از طرح سناتور تام یودال پشتیبانی می‌کرد. این طرح هزینه‌کرد هرگونه بودجه برای انجام «عملیات نظامی در داخل ایران یا علیه این کشور» را ممنوع می‌کرد و در همان حال استثناهایی هم قائل می‌شد. از جمله: وقتی خطری آمریکا را تهدید کند، یا مداخله ارتش آمریکا مانع از حمله به شهروندان این کشور شود و سرانجام با مداخله نظامی بتوان جان شهروندان آمریکایی را نجات داد و آن‌ها را از منطقه پرتنش خارج کرد.

این طرح اما شامگاه گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رأی نیاورد. مورفی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ۱۳ نماینده به این طرح رأی مخالف و ۹ نماینده رأی موافق دادند.

نقل از رادیو زمانه