حمله مأموران امنیتی به «کلیسای انجیلی» آشوریان در تبریز

 سایت «ماده ۱۸» متعلق به سازمانی به همین نام که از حقوق اقلیتهای دینی، بهویژه مسیحیان در ایران دفاع میکند، اعلام کرد که روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت نیروهای امنیتی در تبریز به کلیسای ۱۰۰ ساله «انجیلی» که از آثار ملی ایران به شمار میرود یورش بردند، تمامی قفلها را عوض کردند و صلیبی که بر فراز برج کلیسا بود را پایین کشیدند.

یک منبع آگاه به سازمان ماده ۱۸ گفت: «آنها آشکارا گفتند که آشوریان دیگر اجازه برگزاری هیچگونه مراسم عبادی و کلیسایی را در این کلیسا ندارند». به گفته این منبع از چند روز پس از کریسمس، نگرانیهای اعضای کلیسا شروع شد. دلیل آن جلوگیری از حضور کشیشان سایر کلیساها برای برگزاری یک مراسم مشترک کلیسایی بود. این مراسم قرار بود در «کلیسای انجیلی» برگزار شود ولی مقامات امنیتی اجازه برگزاری این مراسم را ندادند.

«کلیسای انجیلی» تبریز که زمانی به زبانهای آشوری، ارمنی، فارسی و انگلیسی مراسم کلیسایی برگزار میکرد در سال ۲۰۱۱ میلادی با حکم حسن بابایی، قاضی دادگاه انقلاب، به نفع ستاد اجرای فرمان امام مصادره شد. اما آشوری ها تا روز تصرف این ساختمان، توانسته بودند به استفاده از ساختمان کلیسا برای برگزاری مراسم عبادی خود در زبان آشوری ادامه دهند. ارائه خدمات به سایر زبانهای غیرآشوری بیش از ۳۰ سال پیش در این کلیسا متوقف شده بود و این کلیسا بخشی از «انجمن آشوریزبانان کلیسای انجیلی» به شمار میآمد.

مسیحیان آشوری و ارمنی از جوامع تاریخی، و اقلیتهای به رسمیت شناخته شده دینی در ایران به شمار میروند. معمولاً آنها اجازه انجام مراسم دینی خود به شکل آزادانه را دارند، به شرطی که مراسم کلیسایی به زبان فارسی برگزار نکنند و درهای خود را به روی نوکیشان مسیحی مسلمان زاده نگشایند.

نقل از رادیو زمانه