صادرات نفت ایران به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت

گزارش نفت‌کش‌ها و منابعی در این بخش می‌گویند که صادرات نفت خام ایران در ماه مه جاری به ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

از ماه نوامبر گذشته ایالات متحده آمریکا تحریم‌‌های نفتی ایران را آغاز کرد. این تحریم‌ها در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود اعمال می‌شود.

تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران که منبع درآمد اصلی این کشور است را به بیش از نصف کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع که صادرات نفت را رصد می‌کنند می‌گویند با وجود تحریم‌ها، از آغاز ماه مه ایران روزانه ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد.

گزارش‌های ریوینتیو آیکون نشان می‌دهد که در ماه مه ایران روزانه حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام و حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت سبک صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، حجم بزرگتر این صادرات به آسیا است. هنوز مشخص نیست مشتری نفت ایران کدام طرف است و آیا این مقدار نفت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد یا در انبارها.

یک منبع در صنعت نفت که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت: «نفت ایران در اصل به هند و چین می‌رود… دیگر محموله‌ای به اروپا یا ترکیه نمی‌رود».

از ماه آوریل گذشته که ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، صادرات نفت ایران به نصف رسید. این در حالی است که صادرات نفت ایران آوریل ۲۰۱۸ به بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

از زمان آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر، میزان صادرات نفت ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. ایران دیگر آمار صادرات خود را به اتحادیه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نمی‌فرستد و اطلاعاتی مطمئن درباره آمار صادراتش وجود ندارد.

تحلیلگران برآورد می‌کنند که صادرات نفت خام ایران در ماه مه جاری کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

ساره فاخشوری تحلیلگر موسسه اس وی بی انرژی انترنشنال در این باره گفت: «برآورد ما این است که صادرات نفت ایران روزانه در ماه مه ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه باشد. ایران مقادیر زیاد نفت و فراورده‌های نفتی انبار شده در چین دارد… از این رو انتظار مقدار زیادی صادرات در ماه مه نداریم».

نقل از العربیه