کریدور شیعی

چهل سال است که حکومت ایدئولوژیک حاکم بر ایران همه تصمیمها و فعالیتهای کلان خود را بر پایه ایدئولوژی اسلام شیعی ولایی انقلابی طرح ریزی میکند. مخربترین این تصمیمها، پشتیبانی از مهاجمانی بود که به سفارتخانه ایلات متحده امریکا در تهران حمله کردند و برخلاف اصول مسلم بین المللی آن را اشغال کردند و پرسنل امریکایی آن سفارتخانه را به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند. این حرکت عاملی شد تا پرزیدنت کارتر ایران را مشمول فرمانی کند که تا امروز ادامه دارد و بیشترین آسیب اقتصادی سیاسی را در دوران مدرن به ایران وارد آورده است.
شوربختانه میبینیم که چنین انگیزه های ایدئولوژیکی هنوز هم تعیین کننده سیاستهای خارجی حکومت اسلامی است و هزینه گزاف آن را ملت ایران با جان و مال خود میپردازد. تلاش حکومت اسلامی ایران برای ایجاد «کریدور شیعی» و استفاده ابزاری از کشورهای همسایه مانند عراق در راه محقق کردن این طرح، ایران را رو در روی بیشتر کشورهای منطقه قرار دادهاست.
این بی توجهی به منافع ملی ایرانیان در روابط خارجی، آسیبهای داخلی مهمی از جمله فقر، نابرابری و فساد (اجتماعی، اداری و مالی) را درون کشور بوجود آورده است. تنها راه متوقف کردن این آسیب ها، خارج کردن ایدئولوژی از حکومت و ایجاد یک حکومت سکولار دموکرات و ملت مدارانه است. شرط لازمِ محقق شدنِ چنین حکومتی، گذار از حکومت اسلامی است و به باور من ایرانیان سکولار دموکراتِ ملت مدار در هر جایگاهی که هستند، وظیفه دارند برای گذار از حکومت اسلامی تلاش کنند.
محمود ابطحی