روایت‌هایی از زلزله‌زدگان مسجد‌سلیمان

رادیو زمانه-نزدیک به دو هفته از زلزله مسجد سلیمان گذشته و ۹ هزار خانواده همچنان در انتظار عملی شدن وعده مسئولان دولتی و «تعیین تکلیف» هستند. ساکنان مناطق آلوده بیشتر از دیگر جاها خسارت دیدند و خانه‌هایشان تخریب شد. زمین لرزه قصه تلخ «نابرابری» و وعده‌های دروغین را به خاطر آنها آورده است.

زلزله موجب تخریب کامل ۹۰۰ خانه شهری و روستایی شد. ۹ هزار واحد مسکونی نیز خسارت دیدند اما تا به حال فقط ۵ هزار واحد آسیب‌دیده «کارشناساسی شده است».

برخی از زلزله‌زدگان با وجود آسیب‌دیدن خانه‌هایشان، خانه را به اردوگاه ترجیح دادند. با این حال هنوز نگران پس‌لرزه‌ها و آوار شدن سقف بر روی سرشان هستند و از ترس این حادثه، شب را در حیات می‌خوابند و امیدوارند که پس از سال‌ها سرانجام زلزله «سبب خیر» شود و آنها بتوانند از خانه‌های فرسوده نقل مکان کنند.

احمد رحیمی ساکن «بی‎بی‌یان» به خبرگزاری ایرنا گفته: «این خانه‌ها پیش از زلزله به خاطر نشت نفت و گاز خطرناک بود، حالا هم که زلزله آمده می‌گویند باید تخلیه شوند».

او گفته که از ترس سارقان احساس امنیت نمی‌کند و نمی‌تواند خانه تَرَک خورده‌اش را ترک کند. همسر احمد اما روایت دیگری دارد و می‌گوید: «اعتمادی به مسئولان ندارد. آنها سال ۸۱ آمدند، وعده‌های زیادی دادنداما رفتند و پشت‌سرشان را هم نگاه نکردند. به همین دلیل ما دیگر اعتمادی به آنها نداریم که خانه‌هایمان را خالی کنیم».

محله بی‌بی‌یان از مناطق آلوده به نفت و گاز در مسجد سلیمان است. از سال ۱۳۸۳ قرار بر این بود که ساکنان این محله جابجا شوند، اما به گفته یکی از اهالی منطقه، در این ۱۵ سال اجازه بازسازی و نوسازی به ساکنان این محله‌ها داده نشد و همین فرسودگی باعث خرابی‌های بیشتر زلزله در این مناطق شد.