«صدور حکم اخراج» برای هفت دانشجو در دانشگاه شریف در تهران حساب کاربری «دانشجویان متحد» در شبکههای اجتماعی که خبرهای دانشجویی را پوشش میدهد روز جمعه از صدور حکم اخراج برای هفت دانشجو خبر داد. این هفت دانشجو در دانشگاه شریف تهران تحصیل میکنند. «دانشجویان متحد» نام این هفت دانشجو را رضا دالمن، فاطمه خاکپور، حسین شادمان، سپنتا سعیدی، مسیحا باقری، فریبرز کهنزاد و پرنیان خدابخشی اعلام کرده است. این احکام بدوی در کمیته انضباطی دانشگاه شریف و از جمله برای فعالیت در شبکههای اجتماعی صادر شده است. به دلیل محدودیت شدید برای رسانهها و سانسور گسترده در ایران رادیوفردا قادر به راستیآزمایی مستقل این خبر نیست. هفته گذشته نیز از تهران خبر رسید که دو دانشجو به دلیل آتش زدن پرچم ایران در اعتراضات دانشجویی دیماه از دانشگاه اخراج شدهاند. بخش میانی تنگه هرمز «با ۸۰ مین» بسته شده است روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه در گزارشی به نقل از یکی از مدیران انجمن صاحبان نفتکش، اینترتانکو، نوشت که بخش میانی تنگه هرمز هنوز «با ۸۰ مین دریایی» بسته است و کشتیها مجبور به استفاده از راههای شمالی و جنوبی در این آبراه هستند. این آبراه استراتژیک مدت کوتاهی بعد از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران، توسط سپاه پاسداران مسدود شد و آمریکا نیز بعد از آتشبس محاصره دریایی بنادر ایران را اعمال کرد. در پی امضای تفاهمنامه میان دو کشور، ارتش آمریکا گفت که به این محاصره پایان داده است. شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجشنبه در بیانیهای وجود مین دریایی در آبهای تنگه هرمز را تأیید کرده و گفته بود با توجه به «شرایط خاص و وجود برخی مخاطرات ایمنی» کشتیها باید در مسیر و زمانی که ایران به آنها اعلام میکند، حرکت کنند «تا به تدریج امکان تردد افزایش یابد». این بیانیه افزود که درباره سایر مسائل «از جمله مینزدایی» بر اساس بند پنجم تفاهمنامه ایران و آمریکا اقدام خواهد شد. روزنامه گاردین به نقل از فیل بِلچِر نوشته است که حتی اگر آتشبس میان دو کشور دوام داشته باشد، باز هم بازگشت تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ به دلیل وجود این مینها و موانع دیگر زمانی نسبتا طولانی میخواهد. تا پیش از امضای تفاهمنامه و پایان محاصره دریایی آمریکا، بر اساس آمار مختلف، بین دو هزار تا ۳۲۰۰ کشتی با حدود ۲۰ هزار سرنشین در دو سوی تنگه هرمز گرفتار بودند. پس از تفاهمنامه، بعضی از کشتیها با پرداخت پول از نزدیکی ایران گذر کردهاند و برخی دیگر با کمک ارتش آمریکا از بهاصطلاح «بزرگراه جنوبی»، در نزدیکی سواحل عمان، از تنگه گذشتهاند. اکسیوس: ویتکاف و عراقچی راهی سوئیس شدند استیو ویتکاف، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در حالی راهی سوئیس شدهاند که برقراری آتشبس میان اسرائیل و حزبالله در لبنان امیدها به ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا را افزایش داده است. اسرائیل و حزبالله روز جمعه پس از چند روز درگیری شدید با آتشبس موافقت کردند. به گزارش رویترز، این تنشها پیشتر باعث شده بود برنامه سفر جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، به سوئیس لغو شود و ابهامهایی درباره آینده مذاکرات ایجاد شود. بر اساس گزارش اکسیوس، ویتکاف برای پیوستن به جرد کوشنر که هماکنون در سوئیس حضور دارد عازم این کشور شده و عباس عراقچی نیز قرار است روز شنبه به سوئیس سفر کند. اکسیوس مینویسد که این تحولات نشانهای از آمادگی دو طرف برای آغاز مذاکرات فنی با هدف دستیابی به توافقی پایدارتر ارزیابی میشود. رویتر مینویسد کاخ سفید به سوالات مربوط به سفر ویتکاف پاسخی نداد. یک مقام ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفت آتشبس لبنان با میانجیگری آمریکا و قطر و با کمک ایران حاصل شده است. در همین حال، دونالد ترامپ بار دیگر از تفاهمنامه اخیر با ایران دفاع کرد و نوشت: «جنگ ایران را تضعیف کرده است. ما از سر استیصال مذاکره نکردیم، ایران این کار را کرد.» او همچنین تأکید کرد که در طول دوره ۶۰ روزه مذاکرات، هیچ پولی به ایران پرداخت نخواهد شد. مولوی عبدالحمید خواستار توقف اعدامها و مصادره اموال معترضان شد مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه ۲۹ خرداد با انتقاد از افزایش اعدامها در ایران، از مقامهای جمهوری اسلامی خواست اجرای احکام اعدام و نیز توقیف و مصادره اموال معترضان را متوقف کنند. او گفت به گفته زندانیان، شمار زیادی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و افزود برداشت «اکثر مردم ایران» این است که اعدامهای اخیر ماهیتی سیاسی دارند، حتی اگر با اتهامهایی مانند جرایم مواد مخدر انجام شوند. مولوی عبدالحمید در ادامه خواستار کنار گذاشتن مدیران «فاسد، ناتوان و تندرو» و سپردن مسئولیتها به افراد «توانمند، باوجدان و معتدل» شد. او همچنین تأکید کرد اجرای عدالت میان اقوام و مذاهب، رعایت حقوق زنان، تأمین آزادیهای مدنی و اصلاح سیاستهای داخلی و خارجی در راستای منافع مردم، لازمه دستیابی به «ایرانی آباد و خوب» است. امام جمعه زاهدان همچنین از تفاهمنامه اخیر میان ایران و آمریکا استقبال کرد و گفت که به باور او «به سود مردم ایران است». او گفت مردم از امضای این تفاهمنامه و احتمال رفع تحریمها و آزاد شدن داراییهای مسدودشده ایران خرسند هستند، اما نگراناند که فساد مالی مانع بهرهمندی مردم از این منابع شود. ترامپ: اگر توافق با ایران نهایی نشود، اقداماتی میکنیم که خوششان نخواهد آمد دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بار دیگر به ایران هشدار داد که اگر در مذاکرات ۶۰ روزهٔ پس از تفاهمنامه اخیر توافق نهایی حاصل نشود، حملات نظامی میتواند از سر گرفته شود. او روز ۱۹ ژوئن (به وقت محلی) در جریان مراسم معرفی هواپیمای جدید ریاستجمهوری آمریکا در پایگاه مشترک اندروز در نزدیکی واشینگتن گفت: «در غیر این صورت، کاری خواهیم کرد که آنها (ایران) از آن خوششان نخواهد آمد.» با این حال ترامپ افزود: «فکر نمیکنم چنین اتفاقی بیفتد. فکر میکنم روند امور بسیار خوب پیش خواهد رفت.» رئیسجمهور آمریکا همچنین با اشاره به اهمیت بازگشایی تنگه هرمز گفت: «اگر چنین کاری انجام دهیم، ناگهان نفت دیگر به این سرعت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد. صاحبان کشتیهای چند میلیارد دلاری دوست ندارند موشکها در آسمان پرواز کنند و از مینهای دریایی در سراسر دریا هم خوششان نمیآید.» او در این سخنرانی همچنین روابط آمریکا و اسرائیل را «بسیار خوب» توصیف کرد