احتمال توقف پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان به خاطر تحریم‌های آمریکا

روزنامه «دیلی پاکستان» روز یک‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، خبر داد که عِمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با ارسال نامه‌هایی به سران اتحادیه اروپا و آمریکا موضع قطعی آنها را در مورد پروژه خطر لوله گاز ایران-پاکستان و مسئله خرید گاز از ایران جویا شده است.

این خبر دو روز پس از آن منتشر می‌شود که مقام‌های پاکستانی با ارسال نامه‌ای به ایران گفتند که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امکان احداث خط لوله برای دریافت گاز ایران وجود ندارد.

رسانه‌های پاکستان از قول مبین صولت، رئیس شرکت مدیریت گاز این کشور که مسئول احداث خطوط لوله و توزیع گاز است، نقل کرده‌اند دولت اسلام‌آباد با ارسال نامه‌ای رسمی به جمهوری اسلامی اعلام کرده‌است احداث خط لوله ایران-پاکستان با وجود تحریم‌های آمریکا ناممکن است.

آن‌گونه که رسانه‌های پاکستانی شنبه و یک‌شنبه گزارش داده‌اند، این نامه جمعه ۲۰ اردیبهشت تحویل ایران شده‌است.

آقای صولت در گفت‌وگو با بخش پاکستانی «عرب‌نیوز» گفته‌است تا تحریم‌های آمریکا وجود دارد، امکان پیشرفت در این پروژه وجود ندارد.

اما روز یک‌شنبه نخست‌وزیر پاکستان ضمن نامه‌نگاری با طرف‌های غربی گفته است که «وجود تحریم‌ها علیه ایران مهم‌ترین مشکل پیش‌روی تکمیل این پروژه است و اگر ما بابت تحریم‌ها نگرانی نداشته باشیم، بخشی را که وظیفه ماست، تکمیل خواهیم کرد.»

بر اساس قراردادی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد میان دو کشور امضا شد، پاکستان بایستی از ابتدای سال ۲۰۱۵ تحویل گاز از ایران را آغاز کند. اما تاکنون این کشور حتی آغاز به احداث خط لوله نکرده‌است.

نقل از رادیو فردا