موضع آلمان در مورد حکومت اسلامی تغییر میکند

روزنامۀ “شرق الاوسط” در شمارۀ امروز خود شنبه بیست و نهم ژوئن نوشت که رهبران کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس نشست مشترکی با حضور رهبران آلمان در برلن دربارۀ نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران ها و تنش های جاری منطقه تشکیل دادند. “شرق الاوسط” تصریح کرده است که هدف از این نشست تاثیر نهادن بر سیاست آلمان، مهمترین قدرت اقتصادی اروپا، در قبال حکومت ایران بوده است.

کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس نسبت به پیوندهای سیاسی نزدیک برلن و حکومت اسلامی ایران نگران هستند و معتقدند که سیاست های بعضاً جانبدارانۀ آلمان در قبال تهران ریشه در منافع اقتصادی این کشور دارد. روزنامۀ “شرق الاوسط” اضافه کرده است که برای تغییر این رویه کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس ترجیح داده‌اند که به جای گفتگوهای دیپلماتیک نشست مشترک بی سابقه ای میان رهبران آلمان و کشورهای عرب منطقه تشکیل بدهند تا طی آن دو طرف نظرات خود را بدون هیچ ملاحظه و مانعی در قبال جمهوری اسلامی ایران و سیاست آلمان در قبال منطقۀ خلیج فارس مطرح کنند.

این نشست که توسط آکادمی سیاست های امنیتی آلمان فدرال و انجمن دوستی آلمان و کشورهای عرب برگزار شده طی دو روز به موضوع نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اختصاص یافت و در آن اوضاع کشورهای یمن، سوریه و عراق نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست دو روزه کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران را به عنوان منشاء تنش های منطقه ای معرفی کرده و گفتند که سیاست های منطقه ای آلمان به دلیل منافع و پیوندهای اقتصادی‌اش با جمهوری اسلامی ایران با محدودیت و مانع روبرو است. در مقابل، رهبران آلمان که در این نشست حضور داشتند اعلام کردند که هیچ “مناسبات ویژه ای” میان برلن و تهران وجود ندارد.

منبع: دویچه وله