نظرسنجی «اکونومیست»: گرایش به احزاب دینی در جهان عرب رو به کاهش است

تایج یک نظرسنجی که مرکز «بارومتر عربی» به سفارش نشریه «اکونومیست» تهیه کرده نشان می دهد که اعتماد شهروندان عرب به احزاب سیاسی دینی رو به کاهش است.

براساس این نظرسنجی در مجموع کشورهای عربی اعتماد به احزاب دینی به اندازه یک سوم کاهش داشته است.

این نظرسنجی نشان می دهد که در عراق اعتماد به رهبران دینی از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۴ به ۴۰درصد در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رسده است. همچنین اعتماد به احزاب دینی از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۴ به ۱۷ درصد در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رسیده است.

در سال ۲۰۱۳ در سرتاسر کشورهای عربی ۳۵ درصد به احزاب دینی اعتماد داشته اند که اکنون این میزان به ۲۰ درصد رسیده است.

در سال ۲۰۱۳، ۵۱ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته بودند که به رهبران دینی خود در مسائل سیاسی تا حد زیاد یا متوسط اعتماد دارند اما این نسبت در سال ۲۰۱۸ به ۴۰ درصد رسیده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که اعرابی که خود را «بی دین» می دانند از ۸ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۳ درصد در ۲۰۱۸ رسیده است. به لحاظ کشورها بیشترین تغییر در این باره در تونس و لیبی بوده و کمترین تغییر در لبنان و عراق.

این نظرسنجی نشان می دهد که نسبت کسانی که گفته اند دست کم گاهی به مسجد می روند در مصر از ۸۸ درصد به ۷۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین تغییر در این حوزه نیز در عراق بوده که از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نمودار نظرسنجی اکونومیست

براساس این نظرسنجی نسبت اعرابی که معتقدند رهبران دینی باید در تصمیم گیری های حکومت تأثیرگذار باشند رو به کاهش شدید است و این شامل نیمی از جوانان تونس، یک سوم از جوانان لیبی، یک چهارم از جوانان الجزایر، و یک پنجم از جوانان مصر می شود.

منبع: نشریه “اکونومیست” به نقل و ترجمه “میدل ایست نیوز” به زبان فارسی