مقتدی صدر: هرچه سریع تر دولت تشکیل شود، گروه های مسلح درنگ کنند همه مقرهای الحشد الشعبی بسته شوند

«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به حملات امروز ایران به مواضع امریکا در عراق واکنش نشان داد.

او با انتشار بیانیه ای نوشت: «هر دو طرف (امریکا و رژیم ایران) پیش از حمله نظامی با نخست وزیر برکنارشده تماس گرفته اند، آیا او با اجرای این عملیات موافقت کرده یا نه؟ خدا عالم است ، اما آنچه برای من اهمیت دارد این نکات است:

اول: این بحران در سطح اقدام عملی پایان یافته است، به خصوص بعد از سخنرانی ترامپ و سخنرانی جمهوری اسلامی ایران.

دوم: باید هرچه سریعتر برای تشکیل دولت صالح قدرتمندی که ابهت و استقلال عراق را بدان بازگرداند به دور از مجادلات سیاسی یا پارلمانی یا فرقهای یا نژادی در کمتر از ۱۵ روز تلاش کنیم و راه آن معرفی ۵ نامزد پاکدست و باتجربه است که یکی از آنها مسئول تشکیل دولت موقتی شود که انتخابات پیش از موعد را برگزار و دیگر مسئولیتهای پیشگفته را انجام دهد. مجادلات بی حاصل برخی تشکلهای سیاسی بس است، لجبازی تظاهراتکنندگان هم بس است، وگرنه عراق از دست میرود… هدف از این کار آن است که چنین تعرضهایی در آینده از جانب هیچ یک از کشورهای همسایه و شر بزرگ یعنی امریکا تکرار نشود.

سوم: تلاش جدی برای پایان دادن به حضور اشغالگر و کنترل سلطه و نفوذ رو به افزایش و دخالت آن در امور عراق، صبر ما دیگر از این حجم از دخالتهای خارجی که در آن منافع عراق لحاظ نمیشود رو به اتمام است.

چهارم: از گروههای مسلح عراقی می خواهم که درنگ و تحمل کنند و فعالیت نظامی را آغاز نکنند و صدای تندروی را ازجانب برخی افراد نامنضبط تا زمانی که همه راههای سیاسی و پارلمانی و بین المللی به بن بست برسد خاموش کنند.

پنجم: توصیه میکنم که همه مقرهای الحشد الشعبی بسته شود تا دیگر هدف استکبار جهانی نباشد، بهخصوص اگر روزی با خودداری اشغالگران از خروج و پایان همه سازوکارهای سیاسی ناچار به پیش گرفتن مقاومت نظامی شویم.»

منبع: سایت عراقی میدل ایست به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۰