معترضان عراقی دفتر سپاه بدر در کربلا را به آتش کشیدند

به گزارش آسوشیتدپرس دانشجویان معترض شب هنگام با حمله به سوی سپاه بدر، دفتر نیروی شبه نظامیان حامی رژیم ایران را در کربلا به آتش کشیدند. سپاه بدر یکی از پرسابقه ترین گروههای شبه نظامی شیعی عراق است که در جریان جنگ ۸ ساله این کشور با ایران در ۴ دهه گذشته، با حمایت رژیم تهران و اصولا برای مبارزه با دولت صدام حسین تاسیس شد. سپاه بدر در سالهای پس از اشغال عراق و سقوط صدام حسین، یکی از «بازوهای اصلی حکومت اسلامی ایران» برای پیشبرد سیاستهای ایران در عراق به شمار میرفت.

در حالی که بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی عراق به تسویه حساب رژیم ایران و ایالات متحده در خاک این کشور هشدار میدهند، روز یکشنبه صدها دانشجو در شهر کربلا با برگزاری تظاهرات خواستار خروج تمام نیروهای نظامی خارجی، از جمله ایران و ایالات متحده از این کشور شدند.

قبلا و ساعاتی پس از حمله موشکی مجدد به پایگاه هوایی بلد در استان صلاحالدین عراق، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از دولت عراق خواست تا مسئولان این حمله را شناسایی کند.

رسانه های محلی عراق شامگاه یکشنبه ۱۲ ژانویه/۲۲ دی از اصابت دستکم ۵ موشک کاتیوشا به این پایگاه محل استقرار نظامیان آمریکایی خبر دادند. این دومین حمله موشکی به پایگاه بلد در ده روز گذشته است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در پیام توییتری خود ضمن ابراز «خشم از حمله راکتی به یک پایگاه هوایی»، با زخمیهای این حمله ابراز همدردی کرده است؛ رسانه های محلی به نقل از منابع امنیتی عراق گزارش کردند یک افسر و ۳ کادر نیروی هوایی عراق در جریان حمله موشکی شامگاه یکشنبه زخمی شدند.

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در یکی از فرودگاههای بغداد، تنش میان ایران و متحدانش در عراق با ایالات متحده آمریکا بهشکل بیسابقه ای افزایش یافته است. علاوه بر حمله موشکی رژیم ایران به پایگاه عین الاسد عراق در هفته گذشته، نواحی نزدیک به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد بارها هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

منبع: سایت یورونیوز به زبان فارسی، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰