هشدار آمریکا در مورد تردد کشتی‌های تجارتی در خلیج فارس

نیروی دریایی آمریکا به خطرات کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و به‌ویژه تنگه هرمز اشاره کرده است. آمریکا اعلام کرده که ایران می‌تواند با ایجاد اختلال در سامانه موقعیت‌یاب جهانی برای این کشتی‌ها ایجاد خطر کند.

تنش بین آمریکا و ایران در پی کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی عراق افزایش یافته است. در سایه تشدید تنش بین دو کشور، اکنون نیروی دریایی آمریکا نسبت به خطراتی که متوجه امنیت کشتیرانی در آب‌های این منطقه است، هشدار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) با انتشار گزارشی از دوبی و به نقل از نیروی دریایی آمریکا در مورد کشتیرانی تجاری در آب‌های خیلج فارس هشدار داده است.

این خبرگزاری عوامل موثر در افزایش تنش بین ایران و آمریکا را در ماه جاری بر شمارده است. بر اساس این گزارش تحولات اخیر و از جمله کشته شدن فرمانده سپاه قدس توسط آمریکا، حمله موشکی ایران و همچنین حمله موشکی به هواپیمای مسافربری اوکرائینی از سوی پدافند هوایی سپاه منجر به ناامن شدن بیشتر منطقه شده است.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا از جمله چنین آمده است: « افزایش فعالیت‌های نظامی و تشدید تنش سیاسی در این منطقه تهدیدی جدی برای کشتیرانی تجاری است.»

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که یک محاسبه خطا یا تشخیص ناصحیح می‌تواند منجر به اقدامات تهاجمی گردد.

امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

نیروی دریایی آمریکا نسبت به تردد کشتی‌های تجارتی در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و همچنین تنگه هرمز هشدار داده است. باید یادآور شد که یک سوم نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا ایجاد اختلال در سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و همچنین در سامانه‌های ارتباطی کشتی‌های در حال تردد در آب‌های این منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران محتمل اعلام شده است.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که بر اساس گزارش‌هایی که از سوی برخی از کشتی‌های بازرگانی دریافت کرده‌، خدمه این کشتی‌ها از تماس‌هایی از سوی “منابع نامشخصی” خبر داده‌اند که مدعی بوده‌اند وابسته به ناوگان دریایی آمریکا یا ناوگان مشترک دریایی تحت فرماندهی آن کشور هستند.

در این بیانیه به کشتی‌های تجارتی در آب‌های منطقه توصیه شده است که مانع از ورود گشت دریایی ایران شده اما از مقاومت در برابر نیروی دریایی جمهوری اسلامی پرهیز کرده و بی درنگ با ناوگان دریایی آمریکا تماس حاصل کنند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) ، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰