انتخابات مجلس یازدهم : میلیون‌ها ایرانی از اطلاعات بایسته برای انتخاب محروم هستند

اطلاعیه مطبوعاتی گزارش‌گران بدون مرز در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی

۵۷ میلیون ایرانی که بنابر آمار رسمی واجد شرایط رای دهی هستند، در روز ۲ اسفند باید ۲۹۰ نماینده را برای مجلس یازدهم جمهوری اسلامی انتخاب کنند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سرکوب روزنامه‌نگاران و سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها که آنها را ناتوان از ایفای نقش‌شان در اطلاع رسانی آزاد کرده است، محکوم می‌کند.

  نتایج انتخابات مجلس از پیش تعیین شده است. رسانه‌های حکومتی آزادانه پروپاگاندای نظام را ترویج می‌کنند، در حالی که حکومت رسانه‌ها را سانسور و محدود کرده است. توصیه‌ها روشن هستند : باید به هر بهایی مردم تشویق به شرکت در انتخابات کرد. داو اصلی این انتخابات آماده کردن پیروزی اصولگرایان نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است. در برابر حذف صدای‌های معترض و منتقد میانه‌رو، برخی شخصیت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی، مردم را به تحریم انتخابات دعوت کرده‌اند. 

 شماری از روزنامه‌نگاران که در باره پرونده‌های فساد برخی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی روشنگری کرده‌اند، احضار و یا تهدید شده‌اند. یادآور می‌شویم که از تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دست کم ۲۱ روزنامه‌نگار را در شهرهای مختلف ایران احضار و بازجویی کرده‌اند.  

از سوی دیگر روزنامه‌نگاران ایرانی ِ همکار رسانه‌های جهانی ومستقل در خارج از کشور همچنان تهدید می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران همه توان خود را بکار گرفته است تا مردم کشور را از دسترسی به اطلاعات آزاد و مستقل محروم کند. 

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان RSF در این باره گفت :« سانسور رسانه‌ها که پیش از این به اشکال گوناگون وجود داشته است در آستانه انتخابات  ۲ اسفند ۱۳۹۸ بیشتر شده است. بدون وجود رسانه‌های آزاد که اطلاعات مستقل را در دسترس همگان قرار دهند، انتخابات نمی‌تواند آزاد، منصفانه و دموکراتیک باشد.»

 با ۲۴ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار زندانی جمهوری اسلامی ایران یکی از ۷ زندان بزرگ جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ها است.   جمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ – ۱۹ فوریه ۲۰۲۰