سازمان ملل دربارۀ وقوع بزرگ‌ترین فاجعۀ انسانی قرن در اِدلب هشدار داد

سازمان ملل متحد روز دوشنبه ١٧ فوریه/ ٢٨ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن هشدار نسبت به افزایش درگیری و خشونت در استان ادلب واقع در شمال‌غرب سوریه، اعلام کرد که از ابتدای ماه دسامبر تا کنون، بیش از ٩٠٠ هزار نفر که اغلب آنها زنان و کودکان خردسال هستند، در اثر حملات هوایی رژیم بشار اسد و متحد روس او به این منطقه، آواره شده اند.

“میشل بَشله” کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، با ابراز نگرانی نسبت به افزایش خشونت در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه، خواستار حمایت های بشردوستانه برای انتقال غیرنظامیان از این منطقه شد.

“مارک لوکوک” معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز ضمن فراخواندن نیروهای دمشق به برقراری آتش بس، از شدت یافتن درگیری ها در ادلب ابراز تأسف نمود و طی بیانیه ای اعلام کرد: «از ابتدای ماه دسامبر تا کنون، بیش از ٩٠٠ هزار نفر در اثر بمباران های هوایی رژیم بشار اسد و متحد روس او در این منطقه، آواره شده اند که بیشتر آنها زنان و کودکان خردسالی هستند که به علت پر شدن ظرفیت اردوگاه ها و خوابیدن در فضاهای باز و بی سرپناه، در سرمای شدید جان خود را از دست می دهند».

وی افزود: «این آوارگان به شدت آسیب دیده اند، مادران برای گرم کردن کودکانشان، پلاستیک آتش می زنند و نوزادان و کودکان خردسال از سرما می میرند».

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هشدار داد که آنچه در شمال غرب سوریه می گذرد، خشونتی کور است و اگر اعضای شورای امنیت، تصمیمی فراتر از منافع فردی خود اتخاذ نکنند، نمی‌توان از وقوع بزرگ‌ترین فاجعۀ انسانی قرن ۲۱ در ادلب جلوگیری کرد».

وی افزود که جنگ و درگیری در این منطق از سوریه، به طور بی ملاحظه ای در جریان است و حتی تمامی مراکز درمانی، مدارس، مناطق مسکونی، مساجد و بازارها در این منطقه هدف حملات هوایی رژیم دمشق قرار گرفته اند.

از زمانی که نیروهای بشار اسد با پشتیبانی روسیه در اوایل ماه دسامبر به آخرین سنگر شورشیان در ادلب حمله کردند، دور جدید درگیریها در شمال غرب سوریه آغاز شده است.

جنگ داخلی در سوریه، از سال ٢٠١١ تا کنون، منجر به مرگ بیش از ٣٨٠ هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است.

ترکیه نیز که با این استان در سوریه هم مرز است، از برخی گروه‌های مخالف دولت دمشق حمایت می‌کند؛ چنانکه در چند روز گذشته درگیری های خونینی میان نیروهای ترکیه و ارتش بشار اسد در مرزهای غربی سوریه گزارش شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی& 18 فوریه ۲۰۲۰