محمود عاشوری از خبرگاه

چرا بعنوان يک فرد حزبی اعلامیه ای را امضاء نمی کنم؟

اعلام حمایت از اعلامیهء ۱۴ تن از کنشگران سیاسی داخل کشور، به صورت گذاشتن امضا در زیر این اعلامیه، موضوعی است که در بین فعالین سیاسی خارج از کشور به امر جالبی تبدیل شده؛ عده ای آن را بدون چون و چرا امضا کرده اند، عده ای هم علی رغم ایرادهایی که داشتند؛ و عده ای هم از انجام این کار به دلایل مختلف امتناع کردند. آنگاه، آنها که امضا نکرده بودند از طرف آنهایی که امضا کرده بودند مورد شماتت ها و احیانا اتهاماتی قرار گرفتند. اين موضوع مرا بر آن داشت تا، با اغتنام فرصت از نوشتن مطلب امروز، دلایل امضا نکردن خود را همراه با توضیحاتی ارائه دهم.

ادامه ◄

اعطای وام‌های کلان چین به کشورهای رو به توسعه با شروط سنگین

چین بزرگترین بستانکار جهان است. اعطای وام‌های کلان چین به کشورهای رو به توسعه با شروط سنگین و با هدف اعمال نفوذ اقتصادی و سیاسی توأم است. بر اساس یک پژوهش، این سیاست پکن می‌تواند به یک بحران جدید بدهی‌ها دامن بزند.

ادامه ◄

ترس از فضای مجازی

در ساختار دادن به يک «گفتمان اجتماعی – سياسی»، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی کارکرد بسیار برجسته و بزرگی دارند. بر بنیاد پژوهش‌هایی که پس از جنبش سبز در ایران انجام گرفت، از برجسته‌ترین کارکردهای اینترنت را «شتاب دادن به روند رویدادها» در جنبش‌های اجتماعی برشمرده‌اند. بنابراین، ماندن و روشنگری، آن هم در کنار نشان دادن راه‌ چاره، همیشه ما را در لبه‌ی بروز یک جنبش اجتماعی برای سکولار دموکراسی نگاه می‌دارد. و این همان ترس همیشگی حکومت اسلامی غاصب است.

ادامه ◄

گزارشی از بازار خریدوفروش مو

روزگاری نه چندان دور آخرین حد تنبیه زنان بریدن گیسوانشان بود و «گیس بریده» فحش محسوب می‌شد. هرچند در گذر زمان گیس بریده معنای خود را دست داده است اما به نظر می‌رسد که وقتی بریدن گیس و فروش آن برای بعضی تنها چاره باشد، حکم آخرین حد تنبیه را دارد.

ادامه ◄

مرگ یک جوان اهوازى در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز

بر اساس گزارش‌های فعالان، خانواده بنیامین ديروز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۵ تيرماه ۱۳۹۸) طی تماسی تلفنی از اداره اطلاعات اهواز ، خبر فوت بنيامين آلبوغبيش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز را دریافت کرد.

ادامه ◄

بریان هوک: شرکت‌های اروپایی باید بین کسب‌وکار با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند

در حالی که کشورهای باقی‌مانده در برجام، ازجمله سه کشور اروپایی، امروز در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جهت حفظ توافق اتمی می‌کوشند، برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در همین روز بار دیگر در مورد تجارت اروپایی‌ها با ایران هشدار داد.

ادامه ◄

موضع آلمان در مورد حکومت اسلامی تغییر میکند

روزنامۀ “شرق الاوسط” در شمارۀ امروز خود شنبه بیست و نهم ژوئن نوشت که رهبران کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس نشست مشترکی با حضور رهبران آلمان در برلن دربارۀ نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران ها و تنش های جاری منطقه تشکیل دادند.

ادامه ◄

فشار گازنبری بر رژیم دو بُنی

براندازی حکومت اسلامی باید تنها و تنها به دست ایرانیان و بدون ‏دخالت خارجی صورت گیرد. اما حکومت سرکوبگر اسلامی هیچگونه فعالیت ‏و تشکل سیاسی را تاب نمی‌آورد و، چنانکه تجربیات چهار دهۀ گذشته ‏نشان داده‌اند، هرگونه تشکل و یا خیزشی در نهایت سرکوب و به قیمت ‏آزار و کشتار دست‌اندرکاران از گسترش آن جلوگیری خواهد شد. ‏‏(والاترین شکل ممکن چنین خیزشی، جنبش میلیونی اعتراض به تقلب ‏انتخاباتی سال ۸۸ بود.)‏ بنابراین اپوزیسیون باید در خارج از کشور شکل گیرد و با طرح اهداف ‏و شعارهای روشن، نخست پایگاهی در خارج از کشور فراهم آورد و رفته ‏رفته جنبش‌های اعتراضی در درون کشور را راهبری کند.

ادامه ◄