میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

ایتالیا: برخورد فرمان‌روای زمین و سلطان کائنات

سکولاریسم یا در ایتالیایی لایچیتا چیزی بیرون از شناخت فراگیر سیاسی و حقوقی جاری نیست: «جدایی نهادهای مذهبی از نهاد حکومت». اما در کشور مذهبی ایتالیا که پایتخت کاتولیسیسم جهان است، دو نهاد سیاسی حکومت سکولار و نهاد مذهبی کلیسای قدرتمند کاتولیک، در کجا به هم می‌رسند؟ جدایی این دو نهاد، تا چه اندازه ‌آن‌ها از هم مستقل نموده و بروز آن چگونه است؟

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

صدای پای انقلاب

در این راه از یک سو نیاز به رهبرانی است که این گفتمان را می‌شناسند و می‌خواهند و می‌توانند آن را به پیش ببرند. از سوی دیگر نیاز به پیروانی است که آگاهانه، بخواهند که در عملیاتی به گستردگی کشور ایران همراه و هم‌پا باشند. بدانند که چه می‌خواهند و چگونه می‌خواهند، همچنین کدام نامداران توانایی رساندن آن‌ها به آماج را دارند و این پیروی تا کجا ادامه می یابد و در کجا پایان می‌پذیرد.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

رفتار جمعی: چاره‌ساز گذار

اگر می‌خواهیم کاری برای دگرگونی اجتماعی انجام دهیم، باز هم باید با همان روش‌های رفتار جمعی به پیش برویم. خیزش‌های گسترده مردم ایران در سال‌های گذشته و خیزش خونین آبان ۹۸، زنگ‌ها را با طنین هرچه بیشتر به صدا درآورده است که ما در زمینه‌ی یک جنبش اجتماعی ملی هستیم.
جنبش اجتماعی در درون خود دارای نظم و آماج است و روش‌ها و کرانمندی آن را می‌شناسد.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

بازار جهانی و دکان‌ما

در هفته‌ای که گذشت، اخباری شنیده شد که نشان می‌داد سیاست‌مداران قدرت‌های دیرپا و نوپای مالی در پی ساختن آینده‌ای هستند که همچنان سود خود را در بازار داشته باشند. فشار آمریکا به چین برای مهار دلبرانگی‌هایی که برای دیگر کشورها دارد و به دست آوردن امتیاز‌های ویژه از بازار آن، کم‌کم به بار می‌نشیند. اینگونه بریکس نیز به گونه‌ای از کشاکش مالی با آمریکا بیرون می‌آید و همراه آمریکا خواهد رفت. برجستگی اتحادیه اروپا و پس از آن یکان پول یورو، کمرنگ خواهد شد و پیمان‌هایی که آمریکا و اروپا را همبسته نشان می‌داد، کمرنگ و فراموش خواهند شد.

ادامه ◄
خزانه‌داری آمریکا

خوراک و دارو، رهنمود خزانه‌داری آمریکا

دولت آمریکا با ناامیدی از ساختار مالی اینستکس که قرار بود اروپایی‌ها به راه بیاندازند و آیین‌نامه و اعتبار آن را روشن کنند، خود دست به کار شده است و با اعلام تعهد به جریان مداوم کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم ایران، این رهنمود را پیش روی بازرگانان نهاده است تا بدون نگرانی از خطر رد شدن از تحریم‌های آمریکا، به بازرگانی انسان‌دوستانه خود با ایران ادامه دهند. آنگونه که در بیانیه‌ی خزانه‌داری آمریکا آمده است، بنیاد نگرانی‌ها، فریبکاری مالی گردانندگان حکومت اسلامی در ایران است.

ادامه ◄
اف ای تی اف FATF

۴ ماه تا اجرای پیشنهاد ۱۹

اگر تا ماه بهمن، جمهوری اسلامی کنوانسیون‌های فراهم نمودن مالی تروریسم پالرمو را هم‌راستا با استانداردهای FATF تصویب نکند، FATF تعلیق «اقدامات متقابل» را برداشته و از کلیه حوزه‌های حقوقی قضایی و هموندان خود می‌خواهد تا اقدامات متقابل کارساز را بر بنیاد پیشنهاد‌نامه‌ی نوزدهم پیاده کنند. اما پیشنهاد نوزدهم چیست؟

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آمریکا و چین، چانه‌زنی در سایه جنگی سرد

پانزده ماه پیش جنگ سرد میان آمریکا و چین، به گستره بازرگانی کشیده شد و بازارهای وابسته، چالش‌های بزرگی را پذیرا شدند. این نبرد با رویکرد تلخ و سخت پرزیدنت ترامپ، چین را بیشتر گرفتار نمود و چشم انداز صادرات و واردات چین در دراز مدت را زیر سایه خودش برد.
اما آیا پایان نبرد بازرگانی می‌تواند به پایان جنگ سرد میان چین و آمریکا بیانجامد. پاسخ:

ادامه ◄
میلاد آقایی

نبرد نرم

اگرچه گفته می‌شود رویگردانی رییس‌جمهور ترامپ از جنگ فوری یا گسترده با حکومت اسلامی به انتخابات آمریکا بستگی دارد، اما آنچه در منطق رفتاری او دیده می‌شود، بیشتر رویگردانی از هزینه ‌سازی و ورود به جنگی نیابتی با اشباح است.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

نفت گروگان جنگ

اگر آمریکا می‌خواهد تحریم را ادامه دهد، باید هرچه زودتر راهی پیدا کند تا جلوی افزایش قیمت نفت خام را بگیرد. شوک سنگین از کار افتادن بزرگترین تاسیسات نفتی جهان و گرایش همکاری بیشتر اروپایی‌ها با چین و در کنار آن رویارویی منافع آمریکا با چین و پشتیبانی آشکار چین از حکومت اسلامی، می‌تواند به یک سازش میان آمریکا و چین و در ادامه برداشته شدن تحریم‌های نفتی بی‌انجامد.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

بحران همکاری در اپوزیسیون

این بهانه که اپوزیسیون در چهل سال گذشته هیچ کاری نکرده است، به روشنی از ناشی از اندازه‌گیری و برآوردهای نادرست است. بماند که کسانی که این ایراد را می‌گیرند که یا خودشان هیچ کاری نکرده‌اند و یا سنگ راه دیگران بوده‌اند.
از نگاهی دیگر گویا یک مارشال دوگل ایرانی داشته‌ایم که با پشتیبانی بی دریغ متفقین، هنوز نتوانسته پس از چهل سال نیروهایش را در نرماندی پیاده کند!

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

کشتار سگ‌ها در سراب جامعه مدنی

اگرچه ملت ایران گوهر دارا بودن جامعه شهری پیشرفته را دارد و بیش از ۲۰ سال از درون و برون ایران نیز شعار جامعه مدنی از سوی اصلاح‌طلبان سر داده شد، اما به یک دلیل بسیار ساده که حکومت اسلامی در ایران استیفای اختیار به نهاد‌های شهری نمی‌کند، از این همه سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان درونی و بیرونی هیچ دستاوردی حتا برای نگهداری از سگ‌های شهر ندیده‌ایم.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

همه با هم: گل‌آلود کردن چشمه حقانیت

در هنگامی که هنوز دموکراسی برپا نشده است، گفتمان‌ها و نمایندگان گفتمانی در جریان جنبش‌های اجتماعی است که حقانیت برای توان مهار اجتماعی و انقلاب را به دست می‌آورند. یافتن حقانیت در جنبش اجتماعی دموکراتیک از راه قانع شدن مردم به چاره ساز بودن گفتمان و اعتماد اجتماعی به نمایندگان‌ نهاد‌هایی که گفتمان را به پیش می‌برند به دست می‌آید. به زبان دیگر حقانیت و اینکه چه کسی «حق» دارد، در بنیاد خودش از آنجا می‌آید که مردم قانع شوند که «حق با چه کسی است».

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

راهی به سکولار دموکراسی

اگر سازگاری یافته نشد، سازش و کوتاه آمدن از خواسته‌های کوچک به سود خواست‌های بزرگ، چاره‌ساز خواهد بود. در پایان کار نیز نباید بر سر نکات کوچک سخت گیری بیرون از منطق نمود که از کارهای برجسته‌تر باز نماند. به نگرانی‌های دیگران هم بپردازید و یادتان باشد آن‌ها را ندیده نگیرید تا دیگران هم بتوانند سهم خود را از ائتلاف به دست بیاورند.  اگر با همه‌ی آنچه گفته شد، نمی‌خواهید هیچ گونه نرمشی از خودتان نشان دهید، همکاری در ائتلاف را فراموش کنید! 

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

کج دار و مریز برجام

درباره برون رفت از برجام نیز به همین گونه است، جمهوری اسلامی برای رهایی از فشار کمبود ارز و تنش‌های خاورمیانه، برجام را پذیرفت، تا جایی که آن را پیروزی بزرگ دانستند و بر خود مدال‌ها و نشان‌های افتخار آویختند. تا یک‌سال نخست نیز از خودشان برای دستیابی به این پیروزی دیپلماتیکــ (!) سپاسگزار بودند و به دنبال برجامی نمودن دیگر بخش‌های ناکارآمد کشور رفتند.
اما با برون رفت آمریکا از برجام، روند شعارهای مستانه روبه کاستی نهاد. امروز می‌دانیم که در سبوی آخوند چیزی نمانده است و هر چه کج کنند، چیزی نخواهد ریخت.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پایان مدارا برای امنیت نفت

اگر امنیت خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز از چیرگی ایران بیرون برود و اتحادیه اروپا و یا شورای امنیت، جمهوری اسلامی را رژیمی بر هم زننده امنیت ترابری و جریان انرژی، شناسایی کند تا جایی که ناتو امنیت ساحل شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان را بپذیرد، بخشی از چرایی مدارا با ملایان تهران از بین می‌رود. به این گونه نگرانی دنیا از جنگ با ایران و یا به هم ریختگی سیاسی و از مهار بیرون آمدن امنیت ساحلی، برطرف می‌شود. این روند تحمل جهان در برابر جنگ افروزی ملایان و سپاهیان تروریست انقلابی را بی‌اندازه می‌کاهد. پایان مدارا با ملایان ایران برای امنیت نفت، پایان مماشات با حکومت اسلامی است.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

برآیش ائتلاف سیاسی -۳

بیشتر سازمان‌های ایرانی هیچ چشم‌انداز روشنی از چگونگی همکاری ندارند. یا چنان آن را ساده می‌گیرند که هیچ کارکردی از آن برنمی‌آید و یا آن اندازه دشوار که تنها راه ائتلاف، انحلال یک سازمان در سازمان دیگر است! چاره‌ی کار در گسترش راهبردهای سازمانی است. هر یکان سیاسی برای آغاز همکاری با دیگران، نخست باید دریافت درست و فراگیری از چیستی و کارکرد خودش داشته باشد. این برداشت با کار شناختی پیوسته و پیگیر درون سازمانی پدید می‌آید.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

برآیش ائتلاف سیاسی -۲

اگرچه گاهی برای نزدیک شدن به خواسته‌های سیاسی نیاز به ائتلاف پدید می‌آید، اما باید آگاه بود که در کنار نیکویی‌‌هایی که می‌تواند در کار باشد، خطرها و بدی‌هایی نیز در راه است که باید از آن‌ها آگاه بود تا در هنگام رویارویی با آن‌ها بتوان تصمیم درستی گرفت. ائتلاف از آغاز تا پایان بر روی دو ریل پیش می‌رود. ۱. گفتگو و رایزنی ۲. پایبندی و سازش فراگیر در راستای ائتلاف. با این همه، ائتلاف‌های سیاسی همچنان می‌توانند به خاطر رویدادهای زیر ناکام گردند.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

برآیش ائتلاف سیاسی

ما با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که در دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌ها می‌تواند برای خواسته‌های گوناگون راهبردی انجام شود. نمونه‌ی شناخته شده‌ی ائتلاف سیاسی در دموکراسی‌ها، تلاش چند حزب در یک بلوک یا از چند بلوک برای به دست آوردن بیشینه در پارلمان و یا به دست گرفتن دولت است. در ساختارهای استبدادی اما کارکردهای دیگری از ائتلاف‌ها دیده می‌شود. مانند تلاش برای برپایی یک انتخابات آزاد،‌ ائتلافی برای پیشبرد یک جنبش اجتماعی و حتا یک انقلاب. اما در بررسی‌های انجام شده دریافته‌ایم که یک ائتلاف سیاسی، چگونگی پدید آمدن همکاری و انجام آن در یک دوره‌ی انجامین، همانندی‌های فراوانی میان ائتلاف‌های پیروز دیده شده است. بنیاد پدید آمدن ائتلاف‌‌ها، یکان‌های کوچکی یا کم توانی هستند که به تنهایی توان به دست آوردن یا ماندن در قدرت سیاسی و یا گذر از بحران را ندارند.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

شورای انقلابی گذار!

بسیاری از کنشگران و گروه‌های سیاسی در اپوزیسیون حکومت اسلامی در ایران، این راه را می‌روند از جمله شورای ملی مقاومت و یا نام‌های کوچکتری مانند شورای مدیریت گذار، کمیته‌های انقلابی، دولت موقت انقلابی و از این دست نام‌ها. ناکامی پیشاپیش گروه‌هایی که این روش را برگزیده‌اند از آنجایی می‌آید که یک پارامتر برجسته و لازم را ندارند و آن روند پدیداری اعتماد اجتماعی است.

ادامه ◄

ترس از فضای مجازی

در ساختار دادن به يک «گفتمان اجتماعی – سياسی»، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی کارکرد بسیار برجسته و بزرگی دارند. بر بنیاد پژوهش‌هایی که پس از جنبش سبز در ایران انجام گرفت، از برجسته‌ترین کارکردهای اینترنت را «شتاب دادن به روند رویدادها» در جنبش‌های اجتماعی برشمرده‌اند. بنابراین، ماندن و روشنگری، آن هم در کنار نشان دادن راه‌ چاره، همیشه ما را در لبه‌ی بروز یک جنبش اجتماعی برای سکولار دموکراسی نگاه می‌دارد. و این همان ترس همیشگی حکومت اسلامی غاصب است.

ادامه ◄