خوراک و دارو، رهنمود خزانه‌داری آمریکا

میلاد آقایی

روز گذشته (آدینه) خزانه‌داری آمریکا بیانیه‌ای مطبوعاتی پیرامون رفتارهای خطرناک مالی حکومت اسلامی در ایران پیرامون پول‌شویی، پشتیبانی از تروریسم، زیر پا گذاشتن قوانین جهانی در مورد شفافیت مالی، نپیوستن ایران به سی اف تی، کوشش برای آلوده نمودن ساختارهای مالی را دستمایه رهنمود تازه‌‌ای درباره چگونگی تراکنش مالی و بازرگانی انسان‌دوستانه  با ایران نموده است.
دو اداره‌ی Financial Crimes Enforcement Network شبکه اجرای احکام جرم‌های مالی و Office of Foreign Assets Control اداره مهار دارایی‌های خارجی، کارکرد بسیار برجسته و کلیدی در اجرا و پیگیری این رهنمود تازه دارند. این رهنمود ۹ بند بسیار سخت‌گیرانه در راستای روشن و شفاف بودن هرگونه تراکنش مالی و بازرگانی بشردوستانه با ایران را در خود جای داده است.

دولت آمریکا با ناامیدی از ساختار مالی اینستکس که قرار بود اروپایی‌ها به راه بیاندازند و آیین‌نامه و اعتبار آن را روشن کنند، خود دست به کار شده است و با اعلام تعهد به جریان مداوم کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم ایران این رهنمود را پیش روی بازرگانان نهاده است تا بدون نگرانی از خطر رد شدن از تحریم‌های آمریکا، به بازرگانی انسان‌دوستانه خود ادامه دهند. آنگونه که در بیانیه‌ی خزانه‌داری آمده است، بنیاد نگرانی‌ها، فریبکاری مالی گردانندگان حکومت اسلامی در ایران است.
سخن برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران بسیار شنیدنی بود که گفت: “رژیم اسلامی شبکه گسترده‌ی فاسدی را برای:

  • فرار از تحریم‌ها
  • فراهم نمودن پول برای تروریست‌ها
  • و ثروت‌مند نمودن روحانیون ایران

می‌گرداند. اینچنین است که نیاز به یک سازوکار مالی که دور از دستان آلوده ملاها باشد نیاز است تا با کاهش دسترسی عوامل فساد مالی به آن، راه بازرگانی‌هایی که به سود مردم ایران است، گشوده باشد.
از نکاتی که در رهنمود آمده است، هرگونه همکاری با شرکت‌ها یا کسانی که در پنج‌سال گذشته در سیاهه‌ی تحریم بوده‌اند پذیرفته نیست و نیز باید نام همه‌ی  افراد حقیقی و حقوقی که یا در جریان تراکنش مالی هستند و یا از آن بهره‌مند می‌شوند روشن باشد، به گونه‌ای که هیچ گونه ردی از سپاه پاسداران، سپاه قدس و شاخه‌های تروریستی آن مانند حزب‌الله لبنان دیده نشود. از نگر حقوقی، ایالات متحده به گسترش دامنه‌ی دادگستری خود در راستای نگه‌داری از قوانین درونی آمریکا پرداخته است و در همین راستا از دیگر حوزه‌های قضایی نیز چشم‌داشت همکاری در این باره را دارد. 

دسته‌هایی که در بازرگانی انسان‌دوستانه گنجیده‌اند؛ کالاهای کشاورزی، خوراک، دارو و سازوبرگ پزشکی و درمانی هستند.

حزب دموکرات آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا روی خوشی به این رویکرد و رهنمود بازرگانی دولت جمهوری‌خواه آمریکا نشان نداده‌اند و در واکنش‌های همانندی با ایراد‌تراشی فراوان، آن را دست‌مایه‌ای برای به دست آوردن اطلاعات از ساختار مالی بازرگانی ایرانیان دانسته‌اند. اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها گمان می‌کردند با به راه افتادن اینستکس، کانال مالی بازرگانی با ایران زیر استیلای آن‌ها خواهد آمد و به این گونه می‌توانند هم از چین و روسیه و هم از آمریکا امتیاز بگیرند. همچنین آنها گمان کردند ملاها مجبور هستند تنها گزینه باقی مانده، یعنی اینستکس را بپذیرند، پس طمع‌کارانه با روی میز گذاشتن پیش‌نهادهای فرصت‌طلبانه و سخت در برابر ملایان، خواستند تا بیشترین سود را به دست بیاورند.
اما حالا که با دل‌دل کردن و نشان دادن اشتهای بالای خود، همراهی چین و آمریکا را در راستای این کانال مالی را از دست داده‌اند، خشم خود را با متهم کردن آمریکا به سختگیری‌های نابه جا، هویدا می‌کنند.
هموندان حزب دموکرات آمریکا نیز در دوران حکمرانی خود، همواره ابزار تحریم برای وادار نمودن ملاها به چانه‌زنی را به کار برده‌اند و هرگاه در گفتگو‌ها به گره‌ای برمیخوردند، پرزیدنت اوباما یادآوری می‌نمود که همه‌ی گزینه‌ها روی میز هستند و از جمله گزینه‌ی نظامی. پس از آن کشمکشی پر هیاهو میان ناوگان دریایی آمریکا و بلم‌های سپاه در خلیج فارس به راه می‌افتاد تا گره‌‌ای از گره‌های گفتگوهای برجام گشوده می‌شد.
به ملاهای اشغالگر حاکمیت ایران که باز گردیم، می‌بینیم هر چه بر سر سی اف تی، این پا و آن پا کردند، بهانه‌ای به دست خزانه‌داری آمریکا دادند تا در راستای سیاست «فشار بیشینه»، رهنمودی صد چندان سنگین تر از FATF را بر سر راه‌شان بگذارد. رهنمودی یادآور برنامه نفت در برابر خوراک که صدام را به زانو درآورد. نگاهی به دسته خبرهای اقتصادی خبرگاه، دورنمایی سخت را برای کشور در بندمان در پندارمان پدیدار می‌کند. اما این تهدید برای ملاها، فرصتی برای ما مردم است تا بتوانیم ملایان و سپاهیان را برکنار و سکولار دموکراسی را برپا کنیم.
خبرگاه – خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ایرانیان

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸