مگر در ایران انتخابات هم برگزار می شود؟

اگر پاسخ ما به این دو پرسش منفی باشد در آن صورت باید پرسید این انتخاباتی که انتخابات نیست چه وزنی دارد که بکوشیم با عدد و رقم ثابت کنیم که تعداد رأی دهندگان در همین دو روز پیش از همیشه کمتر بوده است

ادامه ◄

کاهش دسترسی اقشار کم‌درآمد به درمان: بیمارستان‌های خصوصی بیمه تامین اجتماعی را نمی‌پذیرند

مراکز درمانی خصوصی و سازمان تامین اجتماعی بر سر بدهی‌های انباشت‌شده سازمان به این مراکز اختلاف دارند و در نتیجه، بیماران دارای دفترچه تامین اجتماعی که اغلب حداقل دستمزد می‌گیرند از درمان محروم یا خود ناگزیر به پرداخت هزینه آن شده‌اند.

ادامه ◄

چو ایران نباشد؟! نگاهی به آنچه در جشن سالگشت تأسیس کومله گذشت

تا آنحا که من تحقیق کرده‌ام، سازمان ملل در هیچ سندی نگفته است که پذیرش وجود «خرده ملت ها» در داخل یک «کشور- ملت» (Nation-State) منافاتی با وجود آن «کشور – ملت» دارد و اظهارات آقای مهتدی، به همین دلیل، نوعی بدعت در کاربرد همان غلط فاحش «ملیت» است

ادامه ◄

کودک‌آزاری، در صدر گزارش‌های اورژانس ایران: بررسی بستر حقوقی و اجتماعی

بیشترین تماس‌های سامانه اورژانس اجتماعی، موارد مربوط به کودک آزاری است. با وجود این، نه آمار مشخص و دقیقی از کودک‌آزاری در ایران وجود دارد و نه هیچ نهادی برای رسیدگی به وضعیت کودکان آسیب‌دیده فعالیت جدی می‌کند.

ادامه ◄

غارتگری اموال مردم: فرش‌های سعدآباد و دزد عمامه ‌به سر

در دعواهای جناحی بین دار و دسته روحانی و رئیسی معمولاً فراموش می‌شود که اصل ماجرا، یعنی سرقت اموال عمومی یک واقعیت مسلم و اثبات شده است. بحث بر سر قیمت فرش‌ها هم نیست. بحث بر سر ابعاد تاراج است.

ادامه ◄

ترانه تازه شروین حاجی‌پور: برای گوش‌های معترض

شروین حاجی‌پور در ترانه «آشغال» با جریانی مقابله می‌کند که ایران را برای «حزب‌اللهی‌ها» می‌خواهد و به یک معنا در پی «خالص‌سازی» جامعه است. این ترانه موفق و اثرگذار را که تلفیقی‌ست از راک و هیپ‌هاپ بررسی کرده‌ایم.

ادامه ◄

هفده دی و ادای احترامی چند باره به اولین رهبر تاریخ ایران ( پس از حمله اعراب)، که قدر آزادی زن را می دانست

ما چه سلطنت طلب باشیم و چه جمهوری خواه، چه چپ باشیم و چه راست، چه فمنیست به معنای واقعی آن باشیم و چه «فمنیست اسلامی»، اگر به برابری حقوق زن و مرد باور داشته باشیم،

ادامه ◄

نظام آموزشی و تغییرات پی‌درپیِ محتوا و ساختار آن

ادغام رشته‌های نظری، نه تنها علوم انسانی را در محاق قرار می‌دهد، بلکه به شکاف طبقاتی در نظام آموزشی دامن می‌زند. تغییرات پی‌درپی ایدئولوژیک است و به دلیل فقدان زیرساخت‌های کافی به نتیجه مطلوب هم نمی‌رسد.

ادامه ◄

گزارش تحقیقی عفو بین‌الملل: تجاوز و خشونت‌ جنسی ابزار سرکوب معترضان جنبش زن، زندگی، آزادی

سازمان عفو بین‌الملل بر اساس شواهد گردآوری شده، از جمله روایت ۴۵ شهروند معترض، در تازه‌ترین گزارش خود درباره اعتراض‌های زن، زندگی، آزادی موارد متعدد «تجاوز و خشونت جنسی» سیستماتیک و هدفمند برای سرکوب معترضان را مستند کرده است.

ادامه ◄

در روز جهانی‌ معلولان، افراد دارای معلولیت در ایران همچنان منتظر بودجه برای اجرای قوانین‌‌اند

برخی از گروه‌های معلولان مراسم‌های مناسبتی روز جهانی افراد دارای معلولیت در ایران را تحریم کردند. مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان می‌گوید تصویب قوانین و این مراسم‌ها در ایران تبدیل به پُز سیاسی شده است – قوانینی که برای اجرای آنها برنامه و بودجه ندارند.

ادامه ◄

با شاهزاده ای که سلطنت طلب نیست!

در پی گذشت ۱۴ سال از نوشتن مقاله ای با نام «معمای رضا پهلوی»(۱) من امروز وظیفهء خود می دانم که، بار دیگر، به بخشی از مطالبی که در آن مقاله مطرح شده برگردم و، با عطف به سخنانی که «شاهزاده» در گفتگوی تصویری خود با آقای «پاتریک بت دیوید» مطرح کرده اند

ادامه ◄

لحظه آبان ۹۸

اعتراضات آبان ۹۸ را شاید بتوان نقطه اوج خیزش‌های مردمی دهه نود دانست که به وضوح یک تغییر گفتمانی را در واقعیت سیاسی اجتماعی آن دهه حک کرد. این تغییر، رادیکال شدن فزاینده بخش‌های مختلف جامعه ایران و تقابل سرنگونی‌طلبانه آن‌ها با تمامیت حکومت، به مثابه تنها میانجی بروز و ظهور یک «سیاست مردمی» است.

ادامه ◄

نگذاریم حکومت اسلامی نام، و هویت جشن ها و آیین های ملی ما را تغییر دهد

تازه ترین تصمیم «شورای فرهنگی انقلاب اسلامی» تغییر نام دو جشن مهم و بزرگ ایرانی «یلدا» و «چهارشنبه سوری» به «شب میهمانی و پیوند با خویشان» و «روز تکریم همسایگان» است

ادامه ◄

آرمیتا: خشم در کشاکش جنگ، قتل و جعل

فریب و جعل واقعیت نه تنها راه فهم وقایع، که راه بهرسمیتشناختن عواطف را هم سد میکنند. هدف این یادداشت نه فهم وقایع که فهم و بهرسمیتشناختن عواطفی است که حول آنها شکل گرفته یا نگرفتهاند. مقایسهی آنچه در شهریور ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و آنچه در آبان ۱۴۰۲ میگذرد، وادارمان میکند بپرسیم: چه عواطفی در سپهر عمومی خریدار دارند؟ چرا، در چه هنگام و با چه نتایجی؟

ادامه ◄

خواب عمیق اجباری

این کما، استعاره از سرنوشتی است که حکومت برای همنسلان آرمیتا رقم میزند؛ استعارهای از آنچه بر سرشان میآورد تا مبارزه را فراموش کنند و به خوابی عمیق و اجباری بروند. ضربهی واردشده بر سر آرمیتا، ادامهی دههها سرکوب سیستماتیک جمهوری اسلامی است که همهی ما در روزمرهمان تجربه کردهایم.

ادامه ◄

نگاه امنیتی بی‌دلیل به «کمپین معلولان» ــ «عمر دست خداست» در واکنش به درخواست داروهای نایاب

در هفته گذشته، بهروز مروتی، مدیر و لیلا میرخوشحال، ادمین کمپین معلولان با احضار، تفتیش خانه و جمع‌آوری وسایل شخصی‌شان توسط ماموران امنیتی قرار گرفتند. میرخوشحال ظاهرا بازداشت شده است اما در مورد هر دو نفر، وضعیت جسمانی و معلولیت آنها نگرانی به‌همراه داشته است.

ادامه ◄

زنان روستایی: قربانی و قهرمان

اکثر زنان روستایی در ناامنی اقتصادی زندگی می‌کنند و از تبعیض و خشونت شدید رنج می‌برند. آنها تأثیرات ناشی از فقر، بحران اقتصادی و غذایی، و تغییرات اقلیمی و حوادث طبیعی را چندین برابر و شدیدتر زندگی می‌کنند و اغلب مسئولیت سالمندان و کودکان را نیز به عهده دارند.

ادامه ◄

تظاهرات سکوت در زاهدان، اعتراضات در چند شهر دیگر

در حالی‌که به‌دعوت امام جمعه زاهدان مردم این شهر تظاهرات سکوت انجام دادند در خاش، جالق و پیشن مردم شعارهایی علیه حکومت سر دادند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم معترض برخی خیابان‌ها در پیشن را بستند.

ادامه ◄

«نقش تهران» در تأمین نیازهای آموزشی و تسلیحاتی حماس

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» به‌نقل از «منابع رسمی» آمریکا گزارش داده است که حملۀ اخیر حماس به اسرائیل در میانه سال ۲۰۲۲،‌ تقریباً یک سال پیش، طراحی شده بود و جمهوری اسلامی ایران با آموزش نیروهای حماس در خاک لبنان و تأمین تسلیحات به آن کمک کرده است.

ادامه ◄