کانون رنج‌های نویسندگان ایران

حقیقت این است که چهل سال سرکردن یا محبوس ماندن در یک نابهنگامی تاریخی، پیوند ما را با گذرگاه ها و آبشخورهائی که برای دستیابی به حداقلی از خواست ها و نیازهای مردم و کشورمان ایجاد کرده بودیم، سست یا یکسره قطع کرده است. همۀ نشانه ها حاکی از آن است که اگر امیدی به پشت سرگذاشتن این دوران گمراهی و پریشانی هست، که هست، از سرگرفتن همین گذرگاه ها و سیراب شدن در همین آبشخورهاست.

ادامه ◄

ظرفیت فقه آیت الله ها، و گردشگری بی صیغه

قبل از انقلاب اسلامی، کار آیت الله و امام جمعه ها و دیگر اعوان و انصارشان این بود که یا روضه خوانی کنند و اشک مردم را درآورند و یا به مسایل مربوط به نماز و روزه و خمس و ذکات شیعیان در ایران برسند و اگر چه از حق رای زنان، رفتن غیرمسلمان به مجلسین، اصلاحات ارضی و کلا طرح های مدرنی که در کشور پیاده می شد ناراضی بودند و آن ها را غیرشرعی می دانستند اما صدایشان در نمی آمد

ادامه ◄

روند پیروزی “حزب مردم اتریش” (ÖVP) همچون کشیده ای به صورت پوپولیستهای دست راستی اتریش

گزارش سایت رادیوتلویزیون کشوری هلند (NOS) حاکی از آن است که در انتخابات دیروز در اتریش، “حزب مردم اتریش” به رهبری سباستین کورتز، صدراعظم پیشین، که حزبی محافظه کار است با فاصله زیادی نسبت به رقبا برنده انتخابات پارلمان اتریش خواهد شد

ادامه ◄

به راهپیمائی اعتراضی علیه سرکوب فعالین و در دفاع از آزادی زندانیان سیاسی و دفاع از آزادی بیان در ایران بپیوندیم!

سرکوب مردم، فعالین سیاسی و اجتماعی در ایران، طی هفته های گذشته شدت یافته است. مقامات امنیتی جمهوری اسلامی دهها فعال کارگری، مدافعین حقوق زن، فعالین دانشجویی، نویسندگان، بهائیان، وکلا، روزنامه نگاران، طرفداران محیط زیست، مدافعین حقوق حیوانات را دستگیر و برای آنها احکام سنگین زندان، شلاق و وثیقه های سنگین صادر کرده اند.

ادامه ◄

آتش سوزی و درگیری در اردوگاه پناهندگان مستقر در جزیره لسبوس یونان

به دنبال وقوع آتش سوزی در اردوگاه پناهندگان در لسبوس یونان، میان پلیس و پناهجویان درگیری شد. نماینده سازمان ملل در امور پناهجویان در یونان گفته است که در این درگیری یک کودک و یک زن جان خود را از دست داده اند.

ادامه ◄
میلاد آقایی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آمریکا و چین، چانه‌زنی در سایه جنگی سرد

پانزده ماه پیش جنگ سرد میان آمریکا و چین، به گستره بازرگانی کشیده شد و بازارهای وابسته، چالش‌های بزرگی را پذیرا شدند. این نبرد با رویکرد تلخ و سخت پرزیدنت ترامپ، چین را بیشتر گرفتار نمود و چشم انداز صادرات و واردات چین در دراز مدت را زیر سایه خودش برد.
اما آیا پایان نبرد بازرگانی می‌تواند به پایان جنگ سرد میان چین و آمریکا بیانجامد. پاسخ:

ادامه ◄

شهروندان افغانستان و مشارکت در «جمهوریت»

بر اساس اطلاعات بیان شده از جانب کمیسیون مستقل انتخابات، ۹۸درصد از مراکز رای گیری در سراسر افغانستان در روز انتخابات به روی رای دهندگان باز بود، و مردم توانستند در یک فضای امن و دور از هراس و نگرانی، مشارکت کنند و به نامزد مورد نظرشان رای دهند.

ادامه ◄

انتخابات پارلمانی اتریش، چهار ماه بعد از فروپاشی دولت، برگزار میشود.

به گزارش رادیو فردا، انتخابات پارلمانی اتریش روز یکشنبه ۷ مهرماه، چهار ماه بعد از انتشار ویدئویی جنجالی از معاون صدراعظم کشور که منجر به فروپاشی دولت شد، برگزار میشود. از میان ۸٫۸ میلیون اتریشی ۶٫۴ میلیون نفر واجد حق رای هستند.

ادامه ◄

هیأتی از حزب دمکرات کردستان ایران در مراسم روز استقلال عربستان سعودی در شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان حضور یافت.

بر اساس گزارش رسیده به وبسایت کوردستان میدیا، روز دوشنبه پنجم مهرماه، کنسولگری عربستان سعودی در اقلیم کردستان ویژه مراسمی به مناسبت روز استقلال عربستان با حضور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، سرکنسولهای شماری از کنسولگریها و دیپلماتهای خارجی و عربی و شخصیتهای سیاسی و سرشناس کرد و عرب در هتل دیوان در اربیل برگزار نمود.

ادامه ◄

ورود زنان به ورزشگاه ها برنامه دشمنان است

به گزارش سایت رادیو زمانه، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه ششم مهر ماه از دخالت فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، برای حضور زنان در ورزشگاه های ایران انتقاد کرده است. دادستان کل کشور گفته است طرح بحث حضور زنان در ورزشگاه از دیگر «حرکات حساب شده دشمنان» است.

ادامه ◄

مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

شمار رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کم گزارش شده است. خبرگزاری آلمان مینویسد گویا تاکتیک طالبان برای ترساندن مردم موفق بوده است. همزمان با انتخابات چندین انفجار در سراسر این کشور به وقوع پیوست.

ادامه ◄

سرازیر شدن پناهجویان به «جزایر یونان» شدت گرفته است

شمار پناهجویانی که به یونان می رسند، کماکان رو به افزایش است. یونان اعلام کرده است که تنها در روز دوشنبه این هفته ۳۷۹ تن از ترکیه خود را به جزایر یونان رساندند و به این ترتیب وارد اتحادیه اروپا شدند.

ادامه ◄

پیام دکتر نوری علا به نشست اعلام موجودیت شورای مدیریت گذار

در اين سال های دق‌مرگی همواره اين پرسش حافظ بزرگ – که در حکومت ملايان گرفتار آمده بود – در برابر ما می چرخيد که:

«شهر خالی ست ز عشاق، بود کز طرفی، مردی از خويش برون آيد و کاری بکند؟»

و امروز ما به رقم زدن پاسخ پرسش او مشغوليم. امروز، نه يک مرد، که زنان و مردانی جان بر کف، بقول او، از خويشتن برون آمده اند تا کاری بکنند.

ادامه ◄

امامزاده ها: محلی برای اعلام پذیرش اجتماعی ظلم و ستم

کورش عرفانی میگوید، امامزاده ها رو ما می تونیم به نوعی محلِ تلاقیِ ظلمِ از بالا و مظلومیتِ پایین بدونیم؛ و به این معنا که این امامزاده ها و کارکردی که دارند نشان دهندۀ این هستش که ستمِ مادی، سیاسی و فرهنگی از بالا داره اعمال میشه و این امامزاده ها به محلی تبدیل میشند برای اعلامِ پذیرشِ اجتماعیِ این ظلم و ستم از بالا، توسط پایین.

ادامه ◄

از مرگ بر آمریکا، مرگش واسه ما موند و آمریکاش واسه آقازاده ها

قرص برای مادرم میخریدیم بسته ای نود تومن ساخت سوئیس، الان شده بستهای ۲۸۴ تومن ساخت ایتالیا. ما مقاومت میکنیم و شما صفا. به قول معروف از مرگ بر آمریکا، مرگش واسه ما موند و آمریکاش واسه آقازاده ها

ادامه ◄

آواز، نه آواز خوان!

بیشتر منتقدين – که در میان شان شوربختانه کمتر از تعداد انگشتان یک دست اشخاص معتبر و صاحب نامی نیز وجود دارند – این نهاد را (که «شورای مدیریت گذار» نامیده می‌شود) تنها با یکی از دست اندرکاران مؤسس آن یکی گرفته و با حملهٔ شخصی به آن فرد، قصد آن دارند که اين نوزاد را در گهواره خفه کنند.

ادامه ◄

اعلام موجودیت «شورای مدیریت گذار»

شنبه و یکشنبه ۲۸ و ۲۹ سپتامبر (۶ و ۷ مهر ۹۸) سالنی در ساختمان «امپریال کالج» لندن میزبان نشست اعلام موجودیت «شورای مدیریت گذار» خواهد بود که حسن شریعتمداری فعال سیاسی باسابقه به عنوان دبیرکل آن معرفی شده است.

ادامه ◄