مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

شمار رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کم گزارش شده است. خبرگزاری آلمان مینویسد گویا تاکتیک طالبان برای ترساندن مردم موفق بوده است. همزمان با انتخابات چندین انفجار در سراسر این کشور به وقوع پیوست.

به گزارش دويچه وله، با وجود تهدیدات شدید طالبان حملات سنگین به هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان رخ نداد. با این همه، به گفته مقامات مسئول در افغانستان، در چند ولایت این کشور دستکم سه نفر کشته و ۴۴ نفر زخمی شدند.

ناظران انتخاباتی همچنین از مشکلات پیش آمده در رابطه با لیست‌های انتخاباتی گزارش دادهاند و نیز گفته‌اند که مشارکت مردم در انتخابات پایین بوده است. بخصوص شمار زنان شرکت کننده در انتخابات کم بوده است.

صبح روز شنبه کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از مشکلات موجود خبر داد و اعلام کرد که ارتباطش با ۹۰۱ حوزه از مجموع چهار هزار و ۹۴۲ حوزه رأیگیری در این کشور قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حوا علم نورستانی، رئیس این کمیسیون گفت: «ما به چهار هزار و ۹۴۲ مرکز [رأیگیری] وسایل لازم را فرستادیم اما گزارش شده که تنها چهار هزار و ۴۱ مرکز باز است.»

یک مقام دیگر این کمیسیون از قطع ارتباط با ۹۰۱ حوزه اخذ رأی خبر داد. او گفت، معلوم نیست که در این مراکز رأیگیری صورت گرفته یا به اجبار طالبان مراکز را بسته‌اند.

در همان حال خبرگزاری فرانسه از وقوع چندین انفجار در سراسر افغانستان همزمان با آغاز رأی‌گیری خبر داد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که نامزد این دوره از انتخابات نیز شده است از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار رأی‌دهنده ثبت‌شده خواست، به رغم تهدیدهای گروه طالبان در رأیگیری شرکت کنند.

دولت افغانستان گفت، حدود ۷۲ هزار سرباز مسئولیت تأمین امنیت در حدود پنج هزار مرکز رأی‌گیری کشور را بر عهده گرفتند.

اشرف غنی در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری در یک مدرسه در کابل گفت، صلح “بزرگترین آرزوی” مردم افغانستان است. او از شهروندان افغانستان خواست، با مشارکت خود در رأی‌دهی به دولت او “مأموریت و مشروعیت” ببخشند تا طرح صلحی را که پیش از این آغاز کرده به پیش ببرد.

گروه طالبان تهدید کرده بود که به حوزه‌های رأیگیری حمله خواهد کرد. نیروهای این گروه در طول دو ماه مبارزات انتخاباتی به گردهمایی‌های نامزدها حمله کرده‌اند. هفته گذشته در جریان حمله طالبان به کارزار انتخاباتی اشرف غنی در ولایت مرکزی پروان ۲۶ نفر کشته شدند.

در این انتخابات ۱۸ کاندیدا با یکدیگر رقابت می‌کنند. اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان از بیشترین شانس برای پیروزی برخوردارند. پیش‌بینی می‌شود که نتیجه این انتخابات تا پیش از ۱۹ اکتبر روشن نشود. در صورتی که هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی نتوانند به حد نصاب ۵۰ درصدی دست یابند انتخابات به دور دوم در ماه نوامبر کشیده خواهد شد.

ناظران با توجه به تهدیدها و گزارشهایی درباره تقلبهای انتخاباتی میزان مشارکت مردم را پایین پیش‌بینی کرده‌اند.

رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان در گفت‌وگو با “دویچلند فونک” آلمان از “تقلب‌های انتخاباتی” گلایه کرد. او گفت، اشرف غنی کنترل تمامی مؤسسات دولتی، از جمله کمیسیون انتخابات را در دست دارد و روند اصلاحات دموکراتیک در کشور شکست خورده است.

در همین حال سفارت آمریکا در کابل با اشاره به “شکایت‌های زیاد” از “نقصان‌های امنیتی، بی‌عدالتی و تقلب” ابراز نگرانی کرد. سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تأکید کرد: «هر خشونتی علیه روند انتخابات، از جمله مراکز رأی‌دهی، مسئولان هر حوزه و رأی‌دهندگان غیر قابل قبول است.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ابتدا برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده بود دو بار به تعویق افتاد. از جمله دلایل این تعویق میتوان به توقف مذاکرات آمریکا و گروه طالبان بر سر استقرار صلح در افعانستان اشاره کرد.

منبع: بی بی سی فارسی