آزادسازی قیمت‌ها: ابراهیم رئیسی در «راه اکبر»

تجربه آزادسازی قیمت‌ها که از زبان مسئولان جمهوری اسلامی «حذف یارانه پنهان» خوانده می‌شود فقر بیشتر فقرا و بزرگتر شدن فاصله طبقاتی بوده است. منتقدان پیشین این سیاست اما در دولت عضو هیئت مرگ بر پیش‌برد آن اصرار دارند تا هم خزانه را پُر کنند و هم پروژه نیم‌هکاره «آزادسازی اقتصاد» اکبر هاشمی رفسنجانی را به آخر برسانند.

ادامه ◄

مصرف مواد مخدر در پادگان‌ها؛ پژوهش سپاه چه می‌گوید؟

مصرف مواد مخدر در پادگان‌ها و میان نظامیان از اسرار نظام جمهوری اسلامی است. نظامیان در جمهوری اسلامی از مصونیت‌‌های فراوانی برخوردارند و کمتر نهاد و رسانه‌ای می‌تواند بر عمل‌کرد آن‌ها نظارت داشته و اخبار و گزارش‌های آن را علنی منتشر کند.

ادامه ◄

هشدار فرمانده نیروی زمینی سپاه به مقام‌های عراق و اقلیم کردستان

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران تهدید کرد که ایران “مقر تروریست‌ها” در شمال عراق را در صورت انفعال مسئولان آن کشور، منهدم خواهد کرد. او همچنین مدعی شد که ایران در مذاکرات برجام “نقش تعیین‌کننده” دارد.

ادامه ◄

رویترز: آمریکا در حال مذاکره با چین برای کاهش خرید نفت از ایران است

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته که این کشور در حال مذاکره با چین برای کاهش خرید نفت از ایران است. یک مقام اروپایی هم تاکید کرده که هنگام دیدار وندی شرمن از چین برای این مذاکرات حضور داشته است.

ادامه ◄

علی‌اف: حکومت ایران به تمامیت ارضی آذربایجان بی‌احترامی می‌کند

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از ایران به دلیل برگزاری مانور نظامی در مرزهای این کشور و تردد “غیرمجاز” کامیون‌های ایرانی در قره‌باغ انتقاد کرد. رسانه‌های ایرانی اظهارت علی‌اف را “مداخله‌جویانه” توصیف کردند.

ادامه ◄

جریمه قرارداد کرسنت حاصل بی‌توجهی به دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی

صنعت نفت و گاز ایران علاوه بر تحریم‌های متعدد با مشکلات بسیاری در بعد مدیریتی و عدم شفافیت در قراردادها روبه‌رو بوده است. عدم توانایی ایران برای تولید و صادرات گاز طبق قرارداد برای همسایگان از جمله ترکیه و ترکمنستان باعث شده است تا این کشورها در دادگاه‌های بین‌المللی علیه ایران شکایت کند و ایران بارها طبق رای این دادگاه‌های مجبور به پرداخت غرامت به این کشورها شده است

ادامه ◄

عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار شد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای توقف حکم اعدام فرهاد صالحی جبه‌دار در زندان مرکزی کرج را خواستار شد. در این بیانیه‌ آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی فرهاد صالحی جبه‌دار، زندانی ۳۰ ساله، را به یکی از سلول‌های انفرادی زندان مرکزی کرج منتقل کرده‌اند و قصد دارند حکم اعدام او را اجرا کنند.

ادامه ◄

درخواست بهمن قبادی از آکادمی اسکار برای پذیرش آثار فیلم‌سازان پناهنده

بهمن قبادی، سازنده فیلم‌هایی چون «زمانی برای مستی اسب‌ها»، روز سه‌شنبه ششم مهرماه در نامه‌ای سرگشاده به آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا خواستار آن شد که فیلم‌سازان پناهنده و «در غربت» بتوانند از این پس آثار خود را به این آکادمی و جوایز اسکار معرفی کنند.

ادامه ◄

شرکای فرزاندن محمدباقر نوبخت آقازاده‌ها در فدراسیون فوتبال؛ رانت ۵۲ میلیارد تومانی از خزانه دولتی؟

«آرش ادیب‌نیا»، شریک فرزندان «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی به عنوان مشاور رییس فدراسیون و مسئول پروژه‌های عمرانی فدراسیون فوتبال منصوب شده است. به نظر می‌رسد حکمی که از سوی «شهاب‌الدین عزیزی خادم»، رییس فدراسیون فوتبال ایران امضا شد، برای خزانه دولتی ایران بیش از ۵۲ میلیارد تومان هزینه داشت.

ادامه ◄

تاثیر نابرابری آموزشی بر رشد اقتصادی

توزیع مناسب درآمد یکی از مهمترین اهداف دولت‌ها در همه جوامع و کشورهاست. بنابراین شناخت عوامل و متغیرهای تاثیرگذار بر توزیع درآمد پیوسته مورد نظر برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی کشورها بوده است. متغیرهای متعددی بر توزیع درآمد موثر است که از مهمترین آنها می‌توان به نرخ تورم و بیکاری، هزینه‌های آموزشی دولت، توزیع آموزش و تولید ناخالص داخلی سرانه اشاره کرد. این متغیرها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر توزیع درآمد تاثیر می‌گذارد. از میان آنها، توزیع آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است.

ادامه ◄

آمریکا: ایران بازرسان آژانس را به مجتمع تسا راه دهد وگرنه پاسخ متناسب می‌دهیم

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) از ایران خواست فورا به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه بازدید از تأسیسات شرکت تکنولوژی سانتیرفوژ ایران در کرج موسوم به مجتمع تسا را بدهد.

ادامه ◄