هر روز گران‌تر از دیروز؛ کوچ خریداران خانه به ترکیه

با وجود کاهش معاملات، قیمت مسکن در تهران همچنان روبه افزایش است، به‌طوری‌ که در شهریور ۱۴۰۰ متوسط قیمت خرید هر مترمربع مسکن به ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان رسید. در همین ماه، متوسط قیمت خرید مسکن در منطقه یک تهران برای هر مترمربع ۶۸ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود. در منطقه ۱۸ تهران نیز به‌عنوان ارزان‌ترین منطقه تهران، قیمت هر مترمربع خانه ۱۵ میلیون و ۳۱ هزار تومان تعیین شد.

آمار منتشر‌شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهریور نسبت به مرداد ۲.۴ درصد و نسبت به زمان مشابه در سال قبل (شهریور ۱۳۹۹) بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

با وجود افزایش نسبی قیمت مسکن در آخرین‌ روزهای تابستان، معاملات خانه در تهران با رشد نسبی مواجه شد، به‌طوری‌ که فقط در شهریور، نزدیک به ۸۰۰۰ فقره معامله مسکن انجام شد. این آمار از رشد ۴۱.۶ درصدی معاملات مسکن در شهریور نسبت به ماه قبل حکایت دارد.

در این ماه، در منطقه‌های یک و ۱۸، که گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق به شمار می‌روند، به ترتیب ۳۹۲ و ۱۹۶ فقره خانه معامله شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متوسط قیمت هر متر خانه در مناطق دو تا پنج تهران از حدود ۳۴ میلیون تومان شروع می‌شود و تا نزدیک به ۶۵ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، در مناطق شش تا نه تهران نیز متوسط قیمت خرید هر مترمربع خانه بین ۲۳ تا ۴۶ میلیون تومان است. بر اساس این گزارش، هر مترمربع خانه در مناطق ۱۰ تا ۱۳ نیز بین ۲۰ تا حدود ۳۰ میلیون تومان است. در مناطق ۱۴ تا ۱۷، هر مترمربع خانه بین ۱۶ تا حدود ۲۳ میلیون تومان معامله شد و در مناطق ۱۸ تا ۲۲ هم قیمت هر متر خانه از حدود ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان برآورد شد.

این گزارش نشان می‌دهد که ساکنان تهران در صورتی‌ که بخواهند در ارزان‌ترین منطقه تهران یک خانه ۴۰ متری تهیه کنند، باید بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که معادل سال‌ها درآمد دهک‌های پایین جامعه است.

نکته قابل توجه دیگر این است که قیمت‌های اعلام‌شده بانک مرکزی نرخ واقعی بازار نیست و بر اساس ارزش‌گذاری‌های ملکی نهادهای رسمی انجام شده است، وگرنه گشت‌و‌گذاری در آگهی‌های مسکن نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید هر مترمربع خانه در مناطق شمال شهر تهران از ۱۰۰ میلیون تومان هم فراتر می‌رود.

آخرین سرشماری مرکز آمار ایران حاکی از آن است که بیش از ۵۱ درصد تهرانی‌ها صاحب خانه نیستند و اجاره‌نشین‌اند.

تورم فزاینده و اجاره‌ مسکن که هم‌زمان با رشد تورم افزایش یافته‌ است، خرید خانه را برای بسیاری از شهروندان تهرانی به رویا تبدیل کرده است. وزارت راه و شهرسازی در گزارشی که تابستان امسال منتشر کرد، خبر داد که بیش از ۶۰ درصد درآمد شهروندان تهرانی و شهرهای بزرگ برای اجاره‌بهای مسکن هزینه می‌شود. پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۰، قیمت مسکن نسبت به سال قبل تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش نجومی قیمت مسکن در تهران، کوچ بسیاری از خریداران خانه به ترکیه را در پی داشته‌ است. خبرگزاری ایسنا چندی پیش گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه بسیاری از واسطه‌های ملکی نیز تهران را به‌قصد ترکیه ترک کرده‌اند.

به گفته یکی از مشاوران املاک در شرق تهران، قیمت آپارتمان در ترکیه از محله‌هایی مثل پیروزی و تهران‌پارس کمتر است. یکی از واسطه‌های خرید‌و‌فروش ملک در ترکیه با بیان اینکه کف قیمت مسکن در اطراف استانبول ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیر است، گفته بود: «با این حساب، می‌توان با ۶۸۰ میلیون تومان یک آپارتمان در ترکیه خریداری کرد.»

سازمان آمار ترکیه اعلام کرده است که با وجود رکود بازار مسکن و کاهش حدود ۱۲ درصدی فروش مسکن در دوران همه‌گیری کرونا، فروش خانه به شهروندان خارجی افزایش ۴۴ درصدی داشته است و ایرانی‌ها در صدر خریداران خارجی خانه در ترکیه قرار داشته‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱