توافق وزیر کار و کارفرمایان درباره میزان حقوق کارگران؛ نمایندگان کارگری جلسه را ترک کردند

وزیر کار دولتی که با ادعای دستگیری از اقشار کم‌درآمد جامعه روی کار آمد، بامداد سه‌شنبه ۲۹ اسفند بدون اعتنا به پیشنهادهای نمایندگان کارگری و خروج اعتراض‌آمیز آنان از جلسه شورای عالی کار، با کارفرمایان بر سر افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ توافق کرد.

ادامه ◄

عمق بحران معیشت در ماه رمضان؛ مزد روزانه ۲۵۰ هزار تومان، هزینه افطار و سحری ۶۵۰ هزار تومان

فشارهای معیشتی در ایران همچنان رو به افزایش است و با آغاز ماه رمضان عمق بحران معیشتی نیز نمایان شده چرا که رسانه‌های ایران از حداقل مزد روزانه ۲۵۰ هزار تومانی در برابر هزینه ۶۵۰ هزار تومانی خانوار برای سحری و افطار خبر می‌دهند.

ادامه ◄

فقر، عامل اصلی افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران

رسانه‌های ایران از افزایش میزان ترک تحصیل همزمان با افزایش فقر خبر داده و اعلام کردند که ترک تحصیل دانش آموزان و فقر ارتباط معناداری با هم برقرار کرده و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است.

ادامه ◄

۵۸ درصد کارگران برای امرار معاش شغل دوم دارند و خواستار افزایش بیش از ۴۰ درصدی مزد هستند

کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار تهران سبد معیشت یک خانوار چهار نفره را در تهران ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار و در سطح کشوری ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان برآورد کرده است. عکس از آرشیو

ادامه ◄

روایت سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

صف خودروها که از قصرقند به روستا می‌رسد، مردم جمع می‌شوند تا ببینند چه کسی ۱۲ روز بعد از سیل به روستای‌شان سر زده؟ آنها هنوز نمی‌دانند روستای آنها مقصد این بسته‌ها نیست، نه روستای سیل‌زده‌شان. خورشید غروب کرده و خانه‌های فروریخته در دل تاریکی پنهان‌ مانده‌اند

ادامه ◄

مرگ ۱۰ کودک در یک ماه به‌دلیل قطع شدن داروی بیماران اس‌ام‌ای

پس از تجمع خانواده بیماران اس‌ام‌ای مشخص شد معاون تحقیقاتی وزیر بهداشت به نهاد ریاست جمهوری نامه نوشته و گفته بود که داروها بی‌اثرند در حالی که همزمان وزارت بهداشت به بیماران وعده داده بود دارو تولید و توزیع می‌کند

ادامه ◄

از مشروطه تا سکولار دموکراسی؛ مرز و آفرینش زبان

در راستای پیدا کردن عناصر مفقودی که باعث شده اند که انقلاب ناقص مشروطه به حکومت آخوندها ختم بشود، ما در این سلسه برنامه ها از مرحله خیلی ابتدائی، یعنی از آشنائی با واژه‌هائی که عاقبت پایه های سکولار دموکراسی را بعنوان مکمل مشروطیت می سازند آغاز کرده ایم

ادامه ◄

چند استان ایران جزو کانون‌های خودکشی در جهان؛ «کودک‌همسری» و «فقر» از عوامل اصلی خودکشی کودکان

آمار خودکشی در ایران طی سال‌های گذشته مرتب رو به افزایش بوده و بر اساس گزارش «هم‌میهن» استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان به یکی از کانون خودکشی در جهان تبدیل شده‌اند.

ادامه ◄

سیستان و بلوچستان در محاصره ناکارآمدی و سیلاب

در حالی‌ که مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی به ارائه گزارش‌های آماری از امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌و‌بلوچستان مشغول‌اند و ادعای بازگشایی محورهای ارتباطی و خروج از بحران را مطرح می‌کنند،

ادامه ◄

شانزدهمین گزارش سالانه مجازات اعدام در ایران؛ جمهوری اسلامی صدرنشین اعدام زنان در جهان است

شانزدهمین «گزارش سالانه مجازات اعدام در ایران در سال ۲۰۲۳» صبح روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، طی مراسمی توسط سازمان حقوق بشر ایران در پاریس، پایتخت فرانسه، منتشر شد.

ادامه ◄

سیل‏زده‏‌های بلوچستان: نه آب داریم نه غذا

راه‌ها بسته‌ است، آب آشامیدنی پیدا نمی‌شود، خوراکی مغازه‌ها تمام شده، شش روستا برق ندارند. در روستای تلنگ، کپسول گاز پیدا نمی‌شود و مردم با هیزم آشپزی می‌کنند. اما همان هم روشن نمی‌شود. مردم فقیرند، خانه‌های‌شان خشت و گلی است و سیل، وضعیت‌شان را وخیم‌تر کرده.

ادامه ◄

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران

سکونتِ فقر، در سرزمینی غنی چون ایران، ترکیبی غریب و غم‌انگیز است. به خصوص وقتی بدانیم، در سوی دیگر یک پرتگاه طبقاتی گسترده در کشور، جمعیت میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار) ۲۴۶‌ هزار نفر است و ایران ۴ برابر ترکیه و ۳ برابر مصر میلیونر دارد.

ادامه ◄

ادامه بی‌توجهی حکومت به وضعیت وخیم سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان، روز جمعه ۱۱ اسفندماه اعلام کرد که در اثر بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها در ۴ روز گذشته، راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب این استان بسته شده است.

ادامه ◄

هه‌نگاو: ۶۷ کولبر در یک ماه کشته و زخمی شدند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز پنجشنبه دهم اسفند، با استناد به گزارش مرکز آمار و اسناد این سازمان، اعلام کرد که در ماه فوریه ۲۰۲۴ میلادی، دست‌کم ۶۷ کولبر در مرزهای مناطق کردنشین ایران کشته و یا زخمی شدەاند.

ادامه ◄

هشدار رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره کمبود دارو؛ توقف تولید و توزیع داروهای بیماری SMA

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلاتی که در توزیع ارز وجود دارد گفته در صورت تداوم شرایط فعلی با کمبود دارو روبرو خواهیم شد. در حال حاضر تولید و توزیع برخی داروها مانند داروهای بیماری SMA متوقف شده است.

ادامه ◄