وزیر خارجه فرانسه: جامعه بین‌الملل در قبال برنامه اتمی تهران قاطع باشد

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر، گفت که جامعه بین‌المللی درباره برنامه اتمی تهران «باید کاملا قاطعانه» عمل کند.

لودریان در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:‌ «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر بروز یک بحران عمده بزرگتر خواهد شد.»

وزیر خارجه فرانسه گفت که پاریس برای ترغیب گفت‌وگو هرآنچه در توان دارد را به کار می‌گیرد، «اما تنها راه پیشرفت، توافقی است که نشان دهد ایران بار دیگر به وظایفش پایبند است. بنابراین ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات ضروری است.»

در همین خصوص، لودریان گفت: «مواضع روز گذشته ایالات متحده نمی‌تواند تداوم نقض تعهدات برجامی ایران را توجیه کند.»

ایالات متحده آمریکا، پیشتر گفته بود که ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به مجتمع تسای کرج را بدهد و در غیر این صورت منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس باشد.

آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ممانعت تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج، ابراز نارضایتی کرد و خواستار صدور مجوز دسترسی به بازرسان آژانس توسط تهران شد. در این بیانیه آمده است: «اگر ایران چنین نکند، در روزهای آینده با سایر اعضای شورای حکام برای دادن پاسخ مناسب مشورت می‌کنیم.»

وزیر خارجه فرانسه در سخنان اخیر خود، همچنین بر لزوم رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان تاکید کرد و گفت:‌ «در جهت منافع مشترک ما است که در مورد رژیم کابل الزامات امنیتی و سیاسی مشخص اتخاذ کنیم: تمام روابط با سازمان‌های تروریستی باید قطع شود.»

او در این نطق از پیش ضبط‌ شده گفت: «حفظ صلح و امنیت جهانی مسئولیت مشترک ما است. مقابله با چالش‌های عمده امروز مسئولیت مشترک ما است و هر یک مسئولیم تا ارزش‌هایی که ما را متحد می‌کند ارج نهیم.»

فرانسه، در کنار چین، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱