شهرداری مشغول تخریب میراث باستانی تهران در قیطریه است

ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه وقتی جدی‌تر شد که کنشگران میراث فرهنگی وجود آثاری از تاریخ سه‌هزارساله تهران را که در عرصه این پارک مدفون است، یادآوری کردند و هشدار دادند که هرگونه ساخت‌وساز و گودبرداری در این منطقه می‌تواند بقایای باستانی را که هنوز به‌طورکامل کشف نشده‌اند، زیرورو کند.

ادامه ◄

عمارت تاریخی امین‌لشکر در محله قدیمی عودلاجان در آستانه تخریب کامل

عمارت تاریخی امین‌لشکر در محله عودلاجان تهران که میراث به‌جامانده از دوران قاجاریه است، در پی بی‌اعتنایی وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران در آستانه تخریب کامل قرار دارد

ادامه ◄

کتابخانه ملی: کتاب‌ها و نشریات قدیمی که دور ریختیم، زائد بودند

در پی انتشار گزارشی از نابودسازی عمدی تعداد زیادی از کتاب‌ها، روزنامه‌ها و نشریات قدیمی کتابخانه ملی، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ادعا کرد که این کتاب‌ها، روزنامه‌ها و نشریات «غیرقابل استفاده، فرسوده و زائد» بودند.

ادامه ◄

حمله با نارنجک به آثار باستانی؛ خرابکاری یا دشمنی جمهوری اسلامی با هویت ایرانی؟

به‌رغم سال‌ها مخالفت و دشمنی جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم و آیین‌های ملی، مانند شب یلدا، چهارشنبه‌سوری و نوروز، این آیین‌های باستانی هنوز پابرجا است و برخی از آنها، به‌ویژه جشن چهارشنبه آخر سال، به فرصتی برای اعتراض بدل شده، موضوعی که خشم حاکمیت را دوچندان کرده است.

ادامه ◄

«ستاد فرمان اجرایی امام» دو کاروانسرای ثبت جهانی شده را می‌فروشد

در حالی که «ستاد فرمان اجرایی امام» دو کاروانسرای گردشگری ثبت جهانی شده در سمنان را برای فروش به مزایده گذاشته، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

ادامه ◄

گنبد خاکی مسجد عتیق اصفهان با خطر تخریب مواجه است

مسجد عتیق اصفهان که از مدت‌ها قبل هویت تاریخی‌اش با عبور قطار شهری، احداث گذر کمر زرین و فرسودگی سیستم آب و فاضلاب پیرامونش در معرض تهدید قرار گرفته بود، حالا با نفوذ رطوبت به یکی از دو گنبد اصلی‌اش با خطر تخریب نیز مواجه است.

ادامه ◄

هجوم لودرها به محوطه باستانی سه‌هزار ساله جوبجی

محوطه باستانی جوبجی در شهرستان رامهرمز، که پیشینه آن به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد و از دوران عیلامیان بر جای‌ مانده است، با ورود کامیون‌ها و لودرهای شرکت آبفای خوزستان با خطر تخریب مواجه شده است

ادامه ◄

سرنوشت کاخ‌های تهران؛ از مصادره تا سرقت اشیای تاریخی

کاخ‌های سلطنتی تهران که آثار تاریخی به‌جامانده از دوران‌ قاجار و پهلوی‌اند، اینک با گذشته بیش از چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی، کاربری‌های مختلفی پیدا کرده‌اند؛ برخی از آن‌ها را نهادهای نظامی و امنیتی در همان‌ سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی مصادره کردند

ادامه ◄

معبد باستانی آناهیتا به مرگ تدریجی محکوم شده است

معبد باستانی آناهیتا که یکی از منحصربه‌فردترین بناهای سنگی ایران است و مانند نگینی در شرق استان کرمانشاه می‌درخشد، به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان جمهوری اسلامی و نیمه‌کاره ماندن پروژه جراحی باستان‌شناسی به «مرگ تدریجی» دچار شده است

ادامه ◄

منشور کوروش به اسرائیل می‌رود

منشور کوروش که در موزه بریتانیا (بریتیش میوزیوم) نگهداری می‌شود از فردا (۱۳ ژانویه ۲۰۲۴) به ایالات متحده سفر می‌کند تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت برای مدت محدودی قرار گیرد و بعد از آن در سفری نادر در اسرائیل به نمایش گذاشته می‌شود.

ادامه ◄

از ابتدای ماه مهر ۱۴۰۳؛ تغییر محتوای کتاب‌های کلاس اولی‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از نهایی شدن طرح جمهوری اسلامی برای ایجاد تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی و اجرای آزمایشی آن برای کلاس اولی‌ها از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ خبر داد.

ادامه ◄

شاهرخ خواننده قدیمی و شناخته شده ایرانی درگذشت

شاهرخ خواننده قدیمی و منتقد ساکن آمریکا که علاوه بر آثاری که مورد توجه عموم قرار داشت، مواضع سیاسی ضد رژیم اسلامی داشت در تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بعد از مبارزه‌‌ی طولانی با بیماری سرطان درگذشت.

ادامه ◄

تغییر نام «شب یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی

رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید شب یلدا و چهارشنبه‌سوری در تقویم جمهوری اسلامی به «روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشان» و «روز تکریم همسایگان» تغییر یافته‌اند.

ادامه ◄