شرکای فرزاندن محمدباقر نوبخت آقازاده‌ها در فدراسیون فوتبال؛ رانت ۵۲ میلیارد تومانی از خزانه دولتی؟

«آرش ادیب‌نیا»، شریک فرزندان «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی به عنوان مشاور رییس فدراسیون و مسئول پروژه‌های عمرانی فدراسیون فوتبال منصوب شده است. به نظر می‌رسد حکمی که از سوی «شهاب‌الدین عزیزی خادم»، رییس فدراسیون فوتبال ایران امضا شد، برای خزانه دولتی ایران بیش از ۵۲ میلیارد تومان هزینه داشت.

آرش ادیب‌نیا کیست و چگونه با لابی معاون «حسن روحانی»، رییس‌جمهور سابق  ایران و رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه، به فدراسیون فوتبال ایران راه یافت؟

سوم خردادماه، محمدباقر نوبخت، همراه با «رضا صالحی ‌امیری»، رییس کمیته المپیک به دیدار کشتی‌گیران تیم ملی ایران رفت. در آن ملاقات، «علی‌رضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی ایران درخواست ۱۱۴ میلیارد کمک هزینه برای آماده‌سازی تیم ملی در راه المپیک توکیو داشت. اما محمدباقر نوبخت با پرداخت ۳۰ میلیارد تومان موافقت کرد.

این ۳۰ میلیارد تومان، «بودجه‌ای جداگانه» از تمام بودجه‌هایی بود که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای فدراسیون کشتی تصویب کرده بودند.

اما پیش از اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه، برای فدراسیون کشتی دست به جیب شود، مبلغ ۵۲ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه به فدراسیون فوتبال اختصاص داده بود. این مبلغ با عنوان «کمک بلاعوض» به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شد.

مدتی بعد مشخص می‌شود که «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان وقت، دستور به «مصادره» این بودجه داده است. مسعود سلطانی‌فر با این ادعا که ابتدا باید هزینه‌های قرارداد «مارک ویلموتس»، سرمربی سابق تیم ملی تامین شود و سپس تیم ملی ایران برای حضور در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به پول برسد، بودجه را توقیف کرده بود.

شهاب‌الدین عزیزی خادم در مورد چرایی و چگونگی توقیف کمک سازمان برنامه و بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان به خبرگزاری‌ تسنیم گفته بود: «این رقم در ردیف بودجه کمک‌های دولتی به نام کمک به تیم ملی اختصاص یافت و از آنجایی که فدراسیون‌ها زیر نظر وزارت ورزش و جوانان هستند، این کمک به حساب وزارت ورزش واریز شد تا به فدراسیون پرداخت شود؛ چرا که واریز مستقیم به حساب فدراسیون غیرقانونی است.»  

بودجه اهدایی سازمان برنامه و بودجه در نهایت، پیش از آغاز دومین مرحله از رقابت‌های انتخابی جام جهانی در بحرین، به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود. از این پول، مطالبات قدیمی «دراگان اسکوچیچ»، سرمربی تیم ملی پرداخت شده بود.

سه‌شنبه ۶مهر۱۴۰۰ وب‌سایت «طرفداری» خبر از انتصاب فردی ناشناخته در ورزش به نام آرش ادیب‌نیا در فدراسیون فوتبال را داد.

رسانه طرفداری، آرش ادیب‌نیا را این‌گونه معرفی کرد؛ او شریک تجاری پسر محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور سابق و رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت حسن روحانی و همچنین مالک رستورانی در شمال شهر تهران است.

چنین فردی چگونه می‌تواند به ریاست پروژه‌های عمرانی فدراسیون فوتبال و رییس این فدراسیون منصوب شود؟

وب سایت طرفداری، در گزارش کوتاه خود، آرش ادیب‌نیا را شریک آقازاده محمدباقر نوبخت معرفی می‌کند. توحید و حسین، دو فرزند محمدباقر نوبخت، رابطه‌ای نزدیک با آرش ادیب‌نیا دارند.

نام توحید نوبخت در فضای مجازی و توییتر با پیوست‌هایی مانند «فساد مالی و اخلاقی»، «کارچاق‌کنی»، «پُست‌فروشی»، «هفت‌تیرکشی» و «سابقه بازداشت» گره خورده است.

هفدهم فروردین سال ۱۴۰۰ روزنامه «خبرورزشی» از حکم گرفتن یک «ژن خوب» در انجمن هنرهای رزمی (MMA) خبر داد.

روزنامه خبرورزشی در گزارش خود ادعا کرده بود، توحید نوبخت با حمایت مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به این سمت رسیده است.

مرداد سال ۱۳۹۷ «غلامحسین محسنی‌ای اژه‌ای» رییس کنونی قوه قضاییه و سخنگوی وقت این قوه، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد بازداشت شدن توحید نوبخت به دلیل همراه داشتن غیرقانونی اسلحه سوال کرده بود، گفت: «همین که اسم بردید دلیل می‌شود که من جواب ندهم. ولی مسلما شما خبرنگار هستید و هرچه اتفاق افتاده باشد را دیر یا زود متوجه می‌شوید.»

یازدهم آذر ۱۳۹۸ در دومین روز ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، توحید نوبخت برای حوزه انتخابیه شهر رشت ثبت نام کرد. یک هفته بعد از کاندیداتوری خود استعفا داد و کنار کشید؛ دلیلش قطعی بودن رد صلاحیت او از سوی دستگاه‌های نظارتی بود.

تا اینجا، فرزند رییس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور را شناختیم. حالا منصوب او در فدراسیون فوتبال کیست؟

مردی که به ازای پرداخت ۵۲ میلیارد تومان از سوی خانواده نوبخت به فدراسیون فوتبال تحمیل شد، از سوی رسانه‌های ایران شریک توحید نیکبخت معرفی می‌شود و البته براساس اسناد و مدارک سازمان ثبت اسناد رسمی کشور، شریک دیرینه «حسین هدایتی» به حساب می‌آید.

به صورت خلاصه، آرش ادیب‌نیا را به عنوان انبوه‌سازی با رانت‌های ویژه حکومتی در دولت‌های «محمود احمدی‌نژاد» و حسن روحانی می‌شناسند. آرش ادیب‌نیا سال ۱۳۸۶ شرکت «سبک‌سازان نگین پارس» را با سرمایه ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان، همراه با حسین هدایتی تاسیس می‌کند. خودش رییس هیات مدیره می‌شود و حسین هدایتی که امروز به دلیل پرونده فساد مالی در بازداشت است، عضو هیات مدیره.

در همین شرکت، ردپای یکی دیگر از فرزندان محمدباقر نوبخت نیز به چشم می‌خورد؛ «حسین نوبخت».

نام حسین نوبخت، دیگر فرزند محمدباقر نوبخت از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در شرکت سبک‌سازان نگین پارس، کنار آرش ادیب‌نیا و حسین هدایتی به چشم می‌خورد. این شرکت براساس اساس‌نامه‌ خود قرار بود در زمینه گودبرداری، خاک‌برداری، تونل‌سازی، جاده‌سازی و جدول‌بندی، زه‌کشی و ایجاد فضای سبز فعالیت کند. موسس آن اما حالا مشاور رییس فدراسیون فوتبال است.

شرکت‌ «بتن خدمات آفرینش» سال ۱۳۹۰ فقط با سرمایه یک میلیون تومان با عضویت آقای ادیب‌نیا در هیات مدیره تاسیس می‌شود، اما شرح وظایف آن در پیمانکاری مربوط به ساخت راه‌ها نظیر جاده‌های اصلی و فرعی، بزرگراه‌ها، راه‌های زمینی، عملیات آسفالتی و کلیه فعالیت‌های خدمات، تاسیسات و تجهیزات، پیمانکاری مربوط به ساخت سیستم‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ساخت سدها و بندها و تونل‌های انحراف آب توصیف می‌شد.

ارتباط نزدیک آرش ادیب‌نیا با دو فرزند محمدباقر نوبخت، این ذهنیت را شکل می‌دهد که انتصاب او در فدراسیون فوتبال هزینه ۵۲ میلیارد تومانی برای خزانه کشور داشته است. 

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱