سرازیر شدن پناهجویان به «جزایر یونان» شدت گرفته است

دویچه وله-شمار پناهجویانی که به یونان می رسند، کماکان رو به افزایش است. یونان اعلام کرده است که تنها در روز دوشنبه این هفته ۳۷۹ تن از ترکیه خود را به جزایر یونان رساندند و به این ترتیب وارد اتحادیه اروپا شدند.

گرالد کناوس، محقق امور مهاجرت با توجه به شمار زیاد پناهجویانی که به جزایر یونان درروزهای اخیر میرسند، نسبت به شکست معاهده اتحادیه اروپا با ترکیه هشدار داده است.

کناوس که در تدوین معاهده سال ۲۰۱۶ شرکت داشت، به خبرگزاری آلمان (دی پی ای) در بروکسل گفت: «اگر این معاهده از هم بپاشد، دلیل آن شکست (در زمینه مدیریت و غلبه بر سرازیر شدن مهاجران) در جزایر یونان خواهد بود.»

یونان روز دوشنبه این هفته ۴۸۵ مهاجر را از جزایر این کشور به مناطق غیرجزیره ای انتقال داد تا به این وسیله، ازدحام در اردوگاه های مهاجران کاهش یابد. با این وجود حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ پناهجو در جزایر یونان در انتظار تعیین سرنوشت شان به سر میبرند.

به گزارش شبکه رادیو و تلویزیون یونان، از زمان امضای توافقنامه مهاجرت میان اتحادیه اروپا و ترکیه در ماه مارچ سال ۲۰۱۶، میزان مهاجرت به یونان این قدر بالا نبوده است. بر این اساس وضعیت در کمپ موریا واقع درجزیره لسبوس نسبت به دیگر کمپ ها بدتر است و در داخل و اطراف کمپ که فقط گنجایش ۳۰۰۰ تن را دارد، بیش از ۱۲ هزار نفر زندگی میکنند.

مقام های مسئول یونان روز سه شنبه اعلام کردند که در یک کمپ واقع در جزیره ساموس که برای ۶۵۰ تن ساخته شده، بیش از ۵۲۰۰ مهاجر زندگی میکنند.

بر اساس توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه، این اتحادیه میتواند همه مهاجرانی را که به طور غیرقانونی از ترکیه به جزایر یونان میآیند و درخواست پناهندگی شان در یونان رد میشود را پس به ترکیه بفرستد.

سازمان حامی پناهجویان «پروازول» نیز با نگرانی شدید از وضعیت وخیم پناهجویان در جزایر دریای اژه هشدار داده است. از منظر این نهاد حامی پناهجویان، تهدید این وجود دارد که در تلاش زورآزمایی میان ترکیه، یونان و اتحادیه اروپا، پناهجویان به توپ بازی مبدل شوند.

همچنین کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر حکومت محافظه کار یونان قصد دارد روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی را تسریع کند و مهاجرانی را که در یونان پناهندگی دریافت نمیکنند، سریع تر به ترکیه پس بفرستد.