کامالا هریس پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو بر پایان یافتن جنگ غزه تأکید کرد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در پی دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواهان پایان جنگ در غزه شد و اعلام کرد که دربارۀ شرایط انسانی وخیم در نوار غزه ساکت نخواهد ماند.

خانم هریس که انتظار می‌رود به‌زودی رسماً نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود، غروب پنج‌شنبه ۴ مرداد پس از این دیدار با آقای نتانیاهو در کاخ سفید، گفت‌وگوی خود با او را «صریح و سازنده» خواند.

او گفت همواره اطمینان خواهد یافت که اسرائیل توانایی دفاع از خود ازجمله در برابر ایران و گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان و حماس را خواهد داشت.

علاوه بر اسرائیل، آمریکا و اتحادیۀ اروپا نیز گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

کامالا هریس گفت: «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما نحوۀ انجام این کار مهم است.»

معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده افزود که نگرانی‌های جدی خود را دربارۀ ابعاد رنجی که مردم غزه متحمل می‌شوند، با نخست‌وزیر اسرائیل در میان گذاشته است.

او گفت: «زمان پایان این جنگ فرا رسیده» و تأکید کرد که «من ساکت نخواهم ماند.»

اظهارات هریس که لحنی جدی دارد، می‌تواند نشان‌دهندۀ تغییراتی مهم در سیاست واشینگتن در مورد اسرائیل، در صورت پیروزی او در انتخابات پنجم نوامبر، باشد.

ساعاتی قبل از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز در دیدار با بنیامین نتانیاهو خواستار دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در غزه و پایان دادن به این جنگ ۹ ماهه شده بود.

این دیدار نیز که در کاخ سفید انجام گرفت، نخستین دیدار دو رهبر از زمان سفر آقای بایدن به اسرائیل چند روز پس از حملۀ روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر پارسال) گروه افراطی حماس به اسرائیل بود که هزار و دویست کشته از اسرائیلی‌ها بر جا گذاشت و زمینه‌ساز جنگ کنونی شد که تا کنون نزدیک به ۳۹ هزار نفر قربانی داده است.

جو بایدن در این دیدار بنیامین نتانیاهو را در آغوش گرفت و بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل تأکید کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که اختلافات میان اسرائیل و گروه حماس که بر نوار غزه حکمرانی حکومت می‌کند، بر سر آتش‌بس همچنان باقی است، ولی «اکنون به‌نسبت قبل [به توافق] نزدیک‌تر شده‌ایم».

وی تأکید کرد: «هر دو طرف باید بر سر برخی مسائل مصالحه کنند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز گفت: «به نظرم پیام طرف آمریکایی در این نشست این خواهد بود که لازم است این توافق انجام بگیرد.»

این دیدار همزمان با تغییری بزرگ در عرصه سیاست آمریکا بوده است. روز یکشنبه جو بایدن ۸۱ ساله تحت فشار هم‌حزبی‌های خود از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده انصراف داد و از کامالا هریس برای نامزدی حزب دموکرات حمایت کرد.

کامالا هریس نخستین مقام ارشد ایالات متحده بوده که خواستار آتش‌بس در غزه شده است.

آقای بایدن هنگام استقبال از نتانیاهو در دفتر بیضی کاخ سفید گفت: «چیزهای زیادی هست که باید درباره‌شان صحبت کنیم.»

آقای نتانیاهو نیز به بایدن گفت: «من می‌خواهم از شما بابت ۵۰ سال خدمت به عموم و همچنین ۵۰ سال حمایت از کشور اسرائیل قدردانی کنم.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ جولای ۲۰۲۴