مشروطه، دموکراسی‌خواهی و پهلویسم

به احتمال بسیار قوی، اکنون همگان پذیرفته‌اند که «هدف» جنبش مشروطیت آغازیدن «روند مدرن شدن ایران» بود: هم از لحاظ ساختارهای حکومتی و هم از لحاظ کوشش برای خنثی کردن آموزه‌های خرافاتی و ضد عقل و منطقی که برای قرن‌ها با زعامت روحانیت سنتی پاسداری می‌شد… اما نتایج این «هدف گیری»، که در قالب انقلاب مشروطه تجلی یافت، هیچگاه دارای یک قرائت منسجم نشد و به پیدایش پایدار سه قرائت انجامید. و ریشهء تفاوت این قرائت‌ها را باید در تفسیر‌های تجربی مختلف از «روند مدرن شدن ایران» جست.

ادامه ◄

گذار مسالمت آمیز از سلطهء «پلنگ تیز دندان»؟

اخیراً آفیش «هفتمین همایش سالیانهء همبستگی جمهوری خواهان ایران» به چشمم خورد با این مضمون که، در همایش مزبور، دربارهء چند و چون، و لابد ضرورتِ «همگرائی برای گذار مسالمت آمیز (از رژيم اسلامی)» صحبت خواهد شد و شخصیت های سرشناسی همچون خانم ها شیرین عبادی، نرگس محمدی، و آقایان حسین موسویان، حسن شریعتمداری و عبدالله مهتدی (از جبههء ملی و شورای گذار) همراه با دیگرانی همچون آقایان محسن کدیور، رضا علیجانی، و علی افشاری (از جناحی که سابقا اصلاح طلب خوانده می شد و اکنون دگرگون خواه شده) در آن شرکت خواهند داشت.

ادامه ◄

ارتباط تاريخی ايران با جنوب لبنان(*)

براستی ماهيت و زمينه ارتباط حکومت اسلامی ـ و کلاً ايران ـ با شيعيان جنوب لبنان چيست و ـ علاوه بر ماجراجوئی های رژيم تهران در سراسر منطقه برای گسترش نفوذ خود از يکسو و ياری گيری از فلسطين تا ونزوئلا برای باقی ماندن، از سوی ديگر ـ توجه خاص رژيم تهران به لبنان از سر چيست؟

ادامه ◄

فرق ایران و افغانستان

تسلط نیروهای اصول گرای مسلمان موسوم به طالبان (یا، به زبان حوزهء علمیهء قم، «طلبه»‌های اسلامی) بر سرزمین شوربخت افغانستان (به دلایلی که فعلاً جای بحث آن در این مقاله نیست) برای ما ایرانیان (و نه حکومت مسلط بر ایران، که حکایت دیگری دارد) دارای عواقب و جوانبی است که لازم است هرچه زودتر به آنها توجه کرده و در مورد آنها اندیشید.

ادامه ◄

وطن فروشان و ادعای وطن دوستی

 بر اساس خبر بخش فارسی يورونیوز، «روز چهارشنبه ۱۱ اگوست صفحه سفارت روسیه در تهران در حساب توییتری خود تصویری از دیدار لوان جاگاریان، سفیر این کشور در ایران، با سفیر جدید بریتانیا در تهران، سایمون شرکلیف، منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود

ادامه ◄

رضا پهلوی در قامت يک شورشی؟

سيزده سال پيش، در کمرگاه ده سالی که سلسله مقالات هفتگی من به نام «جمعه گردی ها» منتشر می شد، جمعه گردی جمعه ۱۵ آذر ماه ۱۳۸۷ (۵ دسامبر ۲۰۰۸) با عنوان «معمای رضا پهلوی» در نشريان مختلف اينترنتی مطرح شد

ادامه ◄

شاهزاده، ما ده سال پيش دست شما را فشرده ايم!

شاهزاده گرامی، آقای رضا پهلوی
درود بر شما. از آنجا که در جائی از پيام بهنگام خود، که بدان نام «پيمان نوين»(۱) داده ايد، «از نخبگان و نیروهای سیاسی» پرسیده اید که «کجا ایستاده‌اید؟ ‌آیا چیزی جز آزادی و حکومت مردم بر مردم می‌خواهید؟» بر خود ضروری می دانم که چند نکته را، با اغتنام فرصت از اينکه بخش بزرگی از ملت ايران به شما چشم دوخته و گوش خویش را برای شنيدن گفتگوهای تان با ديگران کوک کرده اند، با شما در ميان بگذارم.

ادامه ◄

یک اعدام ناشی از ترس!

کشتن نويد (چه اسم پر معنائی!) از سر قدرت نيست، از سر ترسی است که بزدلان به هنگام مرگ محتوم خويش دچار اش می شوند! اين نوید نيست که با جان خود بر طناب دار بوسه می زند، اين بزدلان جنايتکار رژيم اسلامی اند که می دانند بزودی نوبت آنان فرا خواهد رسيد تا بر زنجير مکافات خویش بوسه زنند و در ايران تازه ای که پوست می اندازد تا تازه و جوان شود، و زندان سیاسی را ويران و اعدام را لغو کند، بقيهء عمر نکبت زدهء خويش را به ذلت و خاری بگذرانند و نفرين تاريخی ملتی را در هر دم و بازدم کثيف خويش به ياد آورده و در جهنمی که خود افروخته اند تا نفس دارند بسوزند.

ادامه ◄

پیام دکتر نوری علا به نشست اعلام موجودیت شورای مدیریت گذار

در اين سال های دق‌مرگی همواره اين پرسش حافظ بزرگ – که در حکومت ملايان گرفتار آمده بود – در برابر ما می چرخيد که:

«شهر خالی ست ز عشاق، بود کز طرفی، مردی از خويش برون آيد و کاری بکند؟»

و امروز ما به رقم زدن پاسخ پرسش او مشغوليم. امروز، نه يک مرد، که زنان و مردانی جان بر کف، بقول او، از خويشتن برون آمده اند تا کاری بکنند.

ادامه ◄

ماجراجوئی با نظريهء «همه با هم»

کوشش برای مستقل و جدا نگاه داشتن صفوف «سکولار دموکرات ها» از بقيهء نيروهای سياسی و قدرت بخشی به آن بر دو اصل منطق و آينده نگری استوار است: منطق از آن جهت که نيروهای ضد يکديگر نمی توانند در امر براندازی حکومت اسلامی با هم همبستگی کنند، و آينده نگری از آن جهت که، اگر هم چنان ائتلافی صورت گيرد، لاجرم بزودی راه را بر نيروی تازه پا گرفتهء سکولار دموکرات ها می بندد…

ادامه ◄

به یاد اولین اعتراضات مدنی معاصر در ارتباط با میراث فرهنگی ایران

بیست و نهم فروردین (هجدهم آوریل) سالروز آبگیری سد سیوند است. بدون تردید ساختن هیچ سد، و کلاً ساختن هیچ بنایی در ایران امروز، به اندازه ی ساختن سد سیوند با اعتراض هایی مدنی، و سر و صدایی جهانی، همراه نبوده است.

ادامه ◄

رفراندوم، اول برای قانون اساسی

خمينی، نخست «رفراندوم تعيين شکل نظام» را انجام داد و از ملت برای يک «جمهوری اسلامی» که محتوای آن معلوم نبود رأی مثبت گرفت و سپس «مجلس خبرگان» را – که جانشين «محلس مؤسسان» کرده بود – مأمور ساخت تا «محتوای اسلامی» قانون اساسی را بنويسند و در رفراندوم دومی برايش از مردم رأی بگيرند؛ قانونی که اکنون مبداء و منشاء همهء خطاکاری های ايران بر باده ده اين حکومت موسوم به «جمهوری» شده است. بنا بر اين، علاوه بر پيشهادات ديگری که در «ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد» آمده، بر اصل «تقدم رفراندوم قانون اساسی» (که بايد بر مبنای اصول جمهوريت بنا شود) بر «رفراندوم تعيين شکل حکومت» تأکيد شده است.

ادامه ◄

سلامی چو بوی خوش آشنائی!

فرا رسيدن نوروز باستانی – که قدمتی پنج هزار ساله دارد و در درازای اين مدت طولانی همواره مژده رسان آغاز روز نو، ماه نو و سال نو و روزگار نو بوده است – را به شما هم ميهنان گرامی و مراجعه کنندگان به اين پايگاه خبری که کار خويش را با آغاز سال نو شروع می کند خجسته باد می گويم. اکنون که با موافقت شورای مرکزی و دبيرکل محترم حزب سکولار دموکرات ايرانيان، آقای منوچهر يزديان، «خبرگاه»، بصورت افزودهء ديگری بر نهادهای متصل و منفصل حزب ما، آغاز بکار می کند و مسئوليت مديريت اين پايگاه بر عهدهء من، بعنوان مدير دفتر انتشارات حزب، نهاده شده است، لازم می دانم که در همين ابتدای کار، همراه با تشکر از دبير کل و اعضاء محترم شورای مرکزی حزب، اعلام کنم که سهم من در اين تلاش تازه، نسبت به سهم سردبير پايگاه، آقای فرشيد آقازاده، و نيز اعضاء گرامی[…]

ادامه ◄