آتش سوزی و درگیری در اردوگاه پناهندگان مستقر در جزیره لسبوس یونان

به دنبال وقوع آتش سوزی در اردوگاه پناهندگان در لسبوس یونان، میان پلیس و پناهجویان درگیری شد. نماینده سازمان ملل در امور پناهجویان در یونان گفته است که در این درگیری یک کودک و یک زن جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت یونان هم گفته است که احتمال دارد تعداد قربانیان به سه نفر برسد.

سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ساکنین اردوگاه مسبب هر دو آتش سوزی هستند. طبق گفته سخنگوی پلیس یونان آنها خواستار این هستند که از جزیره لسبوس به داخل یونان انتقال یابند. این مقام پلیس یونان خاطرنشان کرد که در این میان هر دو حریق مهار شده است.

در حال حاضر ساکنان اردوگاه قصد دارند بخش استرداد اردوگاه را به اشغال خود درآورند. اوضاع فعلا کاملا تحت کنترل نیست و مقامات محلی تقاضای حضور بیشتر پلیس را کرده اند.

تصاویر و فیلمهایی که در شبکه های اجتماعی انتشار یافته نشان میدهند که ابر بزرگی از دود آسمان اردوگاه را فرا گرفته است.

آرش همپای، کنشگر حقوق پناهندگان و بی خانمان ها در یونان در حساب توییترش با انتشار ویدیوی آتش سوزی در داخل کمپ از تعلل آتشنشانی و فرار پلیس به “گفته پناهجویان” خبر داده است.

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان بیشتر به زندانی با تدابیر امنیتی شدید و امکانات رفاهی ناچیز شباهت دارد؛ دیوارهای بلند، ردیفهای طولانی سیم خاردار، برج مراقبت و شمار زیادی پلیس و نیروی امنیتی.

در داخل اردوگاه پناهجویان مجبور به سکونت در چادرهایی بدون امکانات گرمایشی و استفاده از دستشویی ها و توالت هایی کثیف هستند. بیرون از اردوگاه نیز پناهجویانی سرگردانند که حتی از همین “امکانات” نیز محروم هستند.

اردوگاه موریا گنجایش سه هزار پناهجو را دارد اما بیش از ۱۲ هزار نفر در آن اسکان داده شده اند.